Groningen steekt miljoenen in nieuwe routes
Groningen investeert bijna twee miljoen euro in het recreatieve routeaanbod voor fietsers, wandelaars en watersporters.
Zo komen er speciale themaroutes langs culturele en landschappelijke bezienswaardigheden, waarbij steeds een bepaald thema centraal staat. Daarnaast worden bestaande routenetwerken verbeterd. De provincie steekt ruim 995.000 euro in het project, dat uitgevoerd wordt door de stichting Routebureau Groningen. Ook andere partijen dragen inhoudelijk en financieel bij.
Wandelroutenetwerk van ruim tweeduizend kilometer
Naast de themaroutes komt er een wandelnetwerk door de hele provincie van ongeveer 2.250 kilometer, met zo'n 1.100 knooppunten. Verder moet het Pronkjewailpad (200 kilometer lang) de grootste bezienswaardigheden van de provincie met elkaar verbinden: de stad Groningen, het Nationaal Park Lauwersmeer, de Wadden, Bourtange, de borgen, de wierden en de kerken. De verschillende nieuwe routes komen straks ook digitaal beschikbaar. Het project met de titel 'Routegebonden recreatie in Groningen' moet in 2019 afgerond zijn.
Nieuwe stap
De provincie stelt in haar Toerismevisie 2016-2020 dat de fysieke toeristische infrastructuur op orde is maar dat nu een nieuwe stap moet worden gezet. "Nu staan we voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat de infrastructuur in toenemende mate wordt benut. Wij willen dat landschap, natuur en cultureel erfgoed nadrukkelijk gekoppeld wordt aan de aanwezige toeristisch-recreatieve infrastructuur. Ook stimuleren wij recreatief medegebruik van natuurgebieden en waterlopen. Op die manier werken wij aan een 'leesbaar landschap‘. In een leesbaar landschap zijn de ontwikkelingsgeschiedenis en verschillende tijdslagen van het landschap terug te vinden. Ook willen we de stad Groningen en de natuur, het landschap en het erfgoed in het overige deel van de provincie beter met elkaar verbinden."
Investeren in aankleding
Bij de route-ontwikkeling legt Groningen het accent op de ‘zachte’, thematische, niet-fysieke elementen. Daarnaast gaan ze investeren in infrastructurele aankleding in de nabijheid van erfgoed en bijzondere landschapselementen, door de realisering van voorzieningen als toeristische overstappunten, rustpunten en aanlegsteigers te faciliteren. Daar waar het gaat om de ontwikkeling of versterking van thematische routes voor wandelen, fietsen en varen, gaat de provincie ook investeren in kleine ontbrekende infrastructurele schakels.
Dagtochten stimuleren
Uit onderzoek blijkt dat het aantal dagtochten in de provincie Groningen ver onder het landelijk gemiddelde ligt. De verwachting is dat de uitbreiding van het routeaanbod ervoor zorgt dat het aantal toeristen dat Groningen bezoekt flink toeneemt. Een groot deel van deze toeristen zal ook in onze provincie overnachten en hier geld uitgeven, wat zorgt voor het behoud van voorzieningen en een stimulans is voor ondernemers om te investeren. De plannen van ondernemers en de arrangementen die ze voor toeristen aanbieden zijn bijvoorbeeld erg belangrijk bij de ontwikkeling van de themaroutes.
Financiering
Behalve met de provincie werkt het Routebureau in het project samen met de 23 Groninger gemeenten, Marketing Groningen, De Verhalen van Groningen, ondernemers en culturele en landschapsorganisaties. Het subsidiebedrag komt uit het budget Rijkseconomisch Programma Zuiderzeelijn (REP-ZZL), de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. Ook de gemeenten en de Nationaal Coördinator Groningen (via het programma Kansrijk Groningen) dragen bij. In totaal kost het project bijna twee miljoen euro.
Topics:Dagrecreatie
Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, varen, routes, routegebonden recreatie, wandelroutes, fietsroutes, vaarroutes