Hapert het Nederlands toerisme, deel 2
Zojuist komen de voorlopige cijfers over juli 2016
binnen en die stellen niet gerust. Het aantal gasten in Nederlandse
logiesaccommodaties blijft stabiel op 4,1 miljoen. Alleen het
inkomend toerisme groeit nog bescheiden met 2,6% naar 1,7 miljoen
gasten. De klad zit duidelijk in het binnenlands toerisme dat 1,6%
krimpt naar 2,4 miljoen gasten. Het totaal aantal overnachtingen
daalt wel en fors ook, met 4% naar 14,2 miljoen. Daar zijn de
verschillen tussen Nederlanders (-9,6%) en buitenlanders (+6,6%) nog
veel duidelijker zichtbaar.
Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, juli 2012 - juli 2016, x 1.000
Bron: CBS, 2016 voorlopige cijfers
Alleen nog groei bij hotels
Van alle logiesvormen groeit alleen de belangstelling voor hotels nog (+3,8%). Opvallend genoeg zorgen daar juist de Nederlanders voor de groei (+8,0%) en blijft het aantal buitenlandse gasten stabiel.
Verblijfsrecreatie in de min
In de verblijfsrecreatie is dat juist omgekeerd. Daar daalt het aantal gasten met 4,8% waarbij de Nederlanders met -10,0% volledig verantwoordelijk zijn voor de verminderde belangstelling. Het aantal buitenlandse gasten groeit juist met 9,6%. Omdat Nederlanders in de verblijfsrecreatie met 1,2 miljoen gasten een veel groter aandeel hebben dan de buitenlandse met 513.000 kan de groei uit het buitenland de achteruitgang op de binnenlandse markt niet goedmaken.
Slechte juli voor kampeerterreinen
Binnen de verblijfsrecreatie doen vooral de kampeerterreinen slechte zaken. Het aantal gasten daalde daar met 9,4% wat volledig door een instortende vraag uit het binnenland (-12,2%) werd veroorzaakt. De buitenlandse markt bleef stabiel maar kon door het relatieve geringe belang (552.000 binnenlandse gasten versus 188.000 buitenlandse gasten) het verlies niet goedmaken.
Huisjesterreinen profiteren van inkomend toerisme
Huisjesterreinen zagen in juli 2016 iets meer gasten (+1,0%) maar minder overnachtingen (-1,7%). Ook hier komt de groei uit het buitenland (+18,3%) en moeten de parken op de binnenlandse markt (-7,5%) klappen incasseren. Gelukkig voor de huisjesterreinen wordt de buitenlandse vraag steeds belangrijker waardoor zij in mindere mate last hebben van de inzakkende binnenlandse vraag.
Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, juli 2015 - juli 2016
Bron: CBS, 2016 voorlopige cijfers
Duitsers en Belgen blijven Nederland trouw
Kijken we naar land van herkomst dan groeit voor Nederland nog de belangrijke Duitse (+7,9%) en Belgische (+12,0%) markt. Er kwamen minder gasten uit Aziƫ (-12,7%) en Britten (-1,1%). Het toerisme uit Amerika (+1,2%) groeide licht. Binnen Europa zat vooral de klad in landen als Zwitserland (-13,5%), Denemarken (-11,5%) en Zweden (-11,1%). Maar ook uit Italiƫ (-8,7%), Frankrijk (-7,2%) en Spanje (-4,3%) kwamen in juli minder toeristen naar ons land.