Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart meer lunchrooms maar blurring licht op de loer

Kwart meer lunchrooms maar blurring licht op de loer
Het gaat goed met de lunchrooms in Nederland. De afgelopen vijf jaar nam het aanbod toe met 25% (+600) naar een totaal van 3.000 lunchrooms. De verwachting is dat het aanbod van lunchrooms de komende jaren zal blijven stijgen, mede gezien het feit dat een lunchroom bij uitstek kan inspelen op de hedendaagse trends van gemak, gezond en ambacht. Daarentegen groeit de markt van branche- of productvreemde aanbieders (winkels, tankstations, bakkers en koffiebars) waardoor de markt wel onder druk komt te staan. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘De Lunchroom in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Sterke groei

In vijf jaar tijd groeide in Nederland het aantal lunchrooms van 2.394 tot 3.000 bedrijven (bron: Horeca DNA). Over 10 jaar steeg het aanbod zelfs met 37%, waarmee het fors voorloopt op de ontwikkeling in de overkoepelende fastservice sector (+16%). Noord-Holland telt de meeste lunchrooms (688), maar de forse ontwikkeling in de provincie Utrecht valt op. Hier is het aantal lunchrooms in 10 jaar met 77% toegenomen, tot een totaal van ruim 200.


Een derde onderdeel van keten

Van de 3.000 lunchrooms zijn er 982 aangesloten bij een keten zoals Bakker Bart (189), Subway (172), Delifrance (160), Hema (123), Multivlaai (105), Bagels & Beans (67), Limburgia (65), Brownies & Downies (41), Bufkes (37), Vlaamsch Broodhuys (14) of Anne & Max (9). Lunchrooms worden gemiddeld groter. In 2009 was het gemiddelde oppervlakte 77m2, in 2016 was dat opgelopen tot gemiddeld 81m2.


Veel lunchrooms in grote steden en Limburg

Nederland telt gemiddeld 2,5 lunchrooms per 10.000 inwoners. Dat dit getal in de grote steden hoger ligt is geen verrassing, gezien het feit dat lunchrooms veelal in winkelgebieden liggen. In Amsterdam ligt het aantal lunchroom op 4,3 per 10.000 inwoners. Verrassend is echter dat Roermond de kroon spant met 5,3 lunchrooms op iedere 10.000 inwoners. In de Top 10 van steden met de hoogste lunchroomdichtheid staan nog drie Limburgse steden: Heerlen, Venlo en Maastricht. Het relatief grote aanbod kan verklaard worden door het bourgondische karakter en de ligging nabij de België en Duitsland.


Sterke groei bij bakkers met lunchrooms

Opvallende ontwikkeling in de lunchroomsector is de groei van bakkers met een lunchformule. Kenden we uiteraard al Bakker Bart, de afgelopen jaren zien we formules als het Vlaamsch Broodhuys en Koffie Leuten (Bakker van Maanen). Deze concepten spelen in op de trend van het tonen van de ambacht en de opmars van de vraag naar speciaal brood (o.a. spelt, glutenvrij en zuurdesem).


Lunchen bij de pomp

Ook buiten de lunchroomsector is de focus op het lunchconcept in volle ontwikkelingen. Het assortiment bij tank- en treinstations wordt steeds gezonder, verser en uitgebreider. Ook koffiebars en ‘blurring-concepten’ (horeca in winkels) bieden steeds vaker een lunchconcept.


En de toekomst?

Voor de toekomst verwachten de onderzoekers van Van Spronen dat het aanbod verder zal blijven groeien, met name concepten die zich profileren als ‘groen, gezond en ambachtelijk’. Ook zal de lunchroom zich steeds vaker gaan profileren als ‘ontbijt’-room, gezien het feit dat ontbijten buiten de deur steeds meer aan populariteit wint. Ook zal de branchevervaging doorzetten. Naast de bakkerijen die de stap maakten naar de lunchroomsector, vormen de koffiebars en retailzaken ook steeds meer geduchte concurrentie. Verder zal Nederland de aankomende jaren het aantal buitenlandse concepten verder toenemen, zoals bijvoorbeeld Exki, Le Pain Quotidien en Freshii.

Link: http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes/De%20Lunchroom%20in%20beeld%202016.pdf?utm_medium=email&utm_campaign=Persbericht%3A+Aantal+lunchrooms+fors+...&utm_source=YMLP&utm_term=Lees+het+brancheboekje+%26lsquo%3B...
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, lunchrooms, aanbod

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...