Geplaatst op: 05-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Groene cruise stapje dichterbij

Groene cruise stapje dichterbij

Iedereen in de branche weet dat cruiseschepen sterk milieubelastend zijn. De luxe leefstijl aan boord genereert grote afvalstromen maar vooral de aandrijving met stookolie zorgt voor een grote uitstoot van schadelijke stoffen. Langzaam maar zeker schuift ook de cruisesector op naar een duurzame exploitatie. Bij Costa Cruises maken ze de komende jaren grote stappen met de overstap naar LNG (Liquefied Natural Gas).


De visie van Costa Cruises gaat vooral uit van een ‘green cruising design’ met aandacht voor duurzaamheid en hergebruik plus een state-of-the art interieur. De nieuwste Costa-schepen die in 2019 en 2020 in de vaart gaan, worden aangedreven door het schonere LNG. Ook Aida Cruises, van hetzelfde moederbedrijf Carnival Cruises, neemt schepen in bedrijf die varen op LNG.


Nieuwe generatie cruiseschepen op LNG

Over een paar jaar is het zover: dan gaan de twee grootste cruiseschepen ter wereld (2.600 hutten, maximaal 6.600 passagiers) op LNG in de vaart. In het Finse Turku bij de Meyer-werf wordt hard gebouwd aan deze nieuwste generatie cruiseschepen van Costa Cruises. De twee schepen in aanbouw worden aangedreven door hybride aardgasmotoren op LNG (Liquefied Natural Gas). LNG behoort tot de schoonste scheepsbrandstof ter wereld, mede doordat het een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen geeft. Daarbij is het net zo veilig of veiliger dan andere veelgebruikte brandstoffen.


Speciaal bunkerschip in Rotterdam

Ook havens die graag schone cruiseschepen willen ontvangen, kunnen zich door het aanbieden van tankfaciliteiten onderscheiden. Op 3 oktober 2016 maakte Shell bekend dat het de LNG-brandstof gaat leveren aan de twee Costa-cruiseschepen. Een van de twee schepen zal gebruikmaken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat komt te liggen bij de Gate Terminal in Rotterdam.


Waterbesparing en afvalverwerking

Een ander ‘groen’ aandachtspunt is waterbesparing en afvalverwerking. Een cruiseschip is een soort dorp op postzegelformaat waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en afval produceren. Als het gaat om milieutechnische aspecten, management-, energie- en waterbesparing, behoren de schepen van Costa Cruises tot de meest geavanceerde ter wereld. Op de hele vloot is een beleid van 100% scheiding van afval. Ook wordt het meeste water dat aan boord wordt gebruikt, aan boord geproduceerd met ontziltinginstallaties.


Robots aan boord

Nog een ‘toekomst feature’ die al uitgevoerd is: robots aan boord. Dat is het geval op de Costa Diadema en de Costa Fascinosa waar Pepper robots meevaren op cruises maken door het Westelijk Middellandse Zeegebied. De robots geven antwoord op vragen over restaurants, activiteiten, excursies en spa-treatments en zorgen voor entertainment. Pepper is de eerste robot ter wereld die menselijke emoties herkent en actief contact zoekt met z’n omgeving.


State-of-the-art toekomstdesign uit New York

Het cruiseschip van de toekomst speelt ook nog meer in op onboard experiences. Ontwerper Adam D. Tihany van het New Yorkse Tihany Design, icoon in de ontwerpwereld voor hotels en restaurants, is als Creative Director verantwoordelijk voor de inrichting van het schip dat moet bijdragen aan de ‘experience’. Samen met een exclusief designteam werkt Tihany aan het interieur van de toekomst. Daarin wordt feedback van Costa-gasten meegenomen en ligt de focus op het efficiënt en duurzaam inrichten van de ruimte om zo de ervaring van gasten nog optimaler te maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, cruises, rederijen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.