Groene cruise stapje dichterbij
Iedereen in de branche weet dat cruiseschepen sterk milieubelastend zijn. De luxe leefstijl aan boord genereert grote afvalstromen maar vooral de aandrijving met stookolie zorgt voor een grote uitstoot van schadelijke stoffen. Langzaam maar zeker schuift ook de cruisesector op naar een duurzame exploitatie. Bij Costa Cruises maken ze de komende jaren grote stappen met de overstap naar LNG (Liquefied Natural Gas).
De visie van Costa Cruises gaat vooral
uit van een ‘green cruising design’ met aandacht voor
duurzaamheid en hergebruik plus een state-of-the art interieur. De
nieuwste Costa-schepen die in 2019 en 2020 in de vaart gaan, worden
aangedreven door het schonere LNG. Ook Aida Cruises, van hetzelfde moederbedrijf Carnival Cruises, neemt schepen in bedrijf die varen op LNG.
Nieuwe generatie cruiseschepen op LNG
Over een paar jaar is het zover: dan gaan de twee grootste cruiseschepen ter wereld (2.600 hutten, maximaal 6.600 passagiers) op LNG in de vaart. In het Finse Turku bij de Meyer-werf wordt hard gebouwd aan deze nieuwste generatie cruiseschepen van Costa Cruises. De twee schepen in aanbouw worden aangedreven door hybride aardgasmotoren op LNG (Liquefied Natural Gas). LNG behoort tot de schoonste scheepsbrandstof ter wereld, mede doordat het een veel lagere uitstoot van schadelijke gassen geeft. Daarbij is het net zo veilig of veiliger dan andere veelgebruikte brandstoffen.
Speciaal bunkerschip in Rotterdam
Ook havens die graag schone cruiseschepen willen ontvangen, kunnen zich door het aanbieden van tankfaciliteiten onderscheiden. Op 3 oktober 2016 maakte Shell bekend dat het de LNG-brandstof gaat leveren aan de twee Costa-cruiseschepen. Een van de twee schepen zal gebruikmaken van het LNG-bunkerschip dat Shell momenteel laat bouwen en dat komt te liggen bij de Gate Terminal in Rotterdam.
Waterbesparing en afvalverwerking
Een ander ‘groen’ aandachtspunt is waterbesparing en afvalverwerking. Een cruiseschip is een soort dorp op postzegelformaat waar mensen eten, douchen, water gebruiken, sporten en afval produceren. Als het gaat om milieutechnische aspecten, management-, energie- en waterbesparing, behoren de schepen van Costa Cruises tot de meest geavanceerde ter wereld. Op de hele vloot is een beleid van 100% scheiding van afval. Ook wordt het meeste water dat aan boord wordt gebruikt, aan boord geproduceerd met ontziltinginstallaties.
Robots aan boord
Nog een ‘toekomst feature’ die al uitgevoerd is: robots aan boord. Dat is het geval op de Costa Diadema en de Costa Fascinosa waar Pepper robots meevaren op cruises maken door het Westelijk Middellandse Zeegebied. De robots geven antwoord op vragen over restaurants, activiteiten, excursies en spa-treatments en zorgen voor entertainment. Pepper is de eerste robot ter wereld die menselijke emoties herkent en actief contact zoekt met z’n omgeving.
State-of-the-art toekomstdesign uit New York
Het cruiseschip van de toekomst speelt ook nog meer in op onboard experiences. Ontwerper Adam D. Tihany van het New Yorkse Tihany Design, icoon in de ontwerpwereld voor hotels en restaurants, is als Creative Director verantwoordelijk voor de inrichting van het schip dat moet bijdragen aan de ‘experience’. Samen met een exclusief designteam werkt Tihany aan het interieur van de toekomst. Daarin wordt feedback van Costa-gasten meegenomen en ligt de focus op het efficiënt en duurzaam inrichten van de ruimte om zo de ervaring van gasten nog optimaler te maken.