Geplaatst op: 08-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen ondernemen 13 miljoen zakenreizen per jaar

Belgen ondernemen 13 miljoen zakenreizen per jaar
Bron: Shutterstock
Belgen ondernemen in totaal 13,32 miljoen zakenreizen per jaar. Dat blijkt uit een online bevraging bij ruim 14.300 Belgen over hun zakelijk reisgedrag. Hierbij werden 2.900 zakenreizen geanalyseerd.

Bestemmingen

Ruim de helft van de zakenreizen van de Belgen wordt in eigen land ondernomen (6,88 miljoen). Frankrijk staat op de eerste plaats als buitenlandse bestemming (12,9%). Duitsland en Nederland volgen met respectievelijk 8% en 6,9% van de zakenreizen. De gemiddelde buitenlandse zakenreis duurt 2,7 dagen en varieert naargelang de sector en de bestemming.


Bestedingen

De Belgische zakenreismarkt is in totaal goed voor 2,8 miljard euro aan bestedingen (logies, transport, shopping, participation fee, …). 1,9 miljard hiervan gaat naar buitenlandse zakenreizen. De gemiddelde kostprijs van een zakenreis is 208 euro. Een binnenlandse kost gemiddeld 126 euro, een buitenlandse 296 euro.


Vergelijking met Nederland

Ook in Nederland wordt incidenteel onderzoek gedaan naar de markt van zakenreizen. In 2013 hebben Nederlanders bijna 8,5 miljoen zakenreizen ondernomen; circa 4,7 miljoen één- of meerdaagse zakenreizen naar het buitenland en circa
3,8 miljoen meerdaagse zakenreizen in eigen land.


Meer informatie

Dit is slechts een greep uit de resultaten van het zakenreisonderzoek bij de Belgen door wes research & strategy. Voor meer informatie over deze resultaten, kan u terecht bij Anne Verhaeghe: 050/36.71.42 of anne.verhaeghe@wes.be

Trefwoorden: zakelijk toerisme, belgie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.