Geplaatst op: 08-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Op zoek naar het echte glampinggevoel

Interview met Glamping4all

Op zoek naar het echte glampinggevoel
Glamping, glamping en nog eens glamping. Tegenwoordig is elke uit de hand gelopen bungalowtent of opgepimpte stacaravan ineens glamping. Het begrip is net als beleving aan erosie onderhevig. Toch zijn er nog echte glampingspecialisten die echt voor glamoureus kamperen gaan.

We zijn op bezoek bij Monique de Vos tot Nederveen Cappel en Alida Dorenbosch van Glamping4all in Emmeloord. Zij zijn de winnaar van de Zoover Award 2016 voor beste campingvakantie aanbieder. Glamping4all biedt in Frankrijk, Italië, Spanje, Kroatië en Portugal op een kleine dertig campings een unieke vakantiebelevenis in een lodge- of safaritent.

Glamping4all ontvangt ons in de showroom van Luxetenten.com en dat is niet voor niets. Luxetenten.com bedenkt, produceert en plaatst al vanaf 2009 lodge- en safaritenten. Ze zijn de trensetter van het huidige Glamping. Iedereen die weleens in een compleet ingerichte safaritent heeft overnacht, is verkocht. Zo ook veel campings in het buitenland. Maar de bewerking van de Nederlandse kampeermarkt bleek toch lastiger voor deze campings dan verwacht. En in dat gat sprong Monique die voor Luxetenten.com als verkoopster aan de slag was. Samen met Alida startte zij twee jaar geleden Glamping4all, om deze campings aan extra boekingen te helpen. En met succes. De boekingen stroomden al snel binnen en ook het aanbod groeit gestaag.


Monique de Vos tot Nederveen Cappel (l) en Alida Dorenbosch (r)


Niet alles is glamping

Helaas is de term glamping de laatste jaren wel aan erosie onderhevig. Iets dat de beide dames danig stoort. Monique maakt van haar hart geen moordkuil: "Het is een term die je te pas en te onpas tegenkomt, een echt mijnenveld. Dan is ineens een opgepimpte mobile home, glamping en denk ik ‘jongens doe dat nu niet!’” Iedereen kent het kamperen van vroeger, maar dat willen we niet meer, licht Alida toe: "We willen de luxe van thuis met een lekker bed, een heerlijke douche, een keuken en we willen relaxed kunnen zitten met ruimte om je heen. En dat op een leuke camping en een prachtige natuurlijke locatie.”


"Glamping moet echt dat wow-gevoel geven als je de tent ziet."


Alida Dorenbosch, Glamping4all


Bij Glamping4all zijn ze wel strak in de leer want chalets en mobile homes hebben in hun optiek niets met glamping te maken: Alida legt uit waarom dat tentdoek zo belangrijk is: "De geluiden uit de natuur, het gevoel dat je buiten slaapt, de ruimte in de tent en om je heen. Dat is een heel ander gevoel dan in een bungalow of een mobile home. Dat is toch wel een benauwder hokje.” Monique vult aan: "De natuur, het ecoachtige is toch ook heel belangrijk bij glamping. Dat bereik je alleen maar met zo’n tent en is een heel andere beleving dan een huisje. Ik weet zeker dat niet iedereen het met ons eens is, maar wij willen dat statement wel maken.” Alida vat het mooi samen: "Glamping moet echt dat wow-gevoel geven als je de tent ziet. ‘Wow, dit is gaaf, hier wil ik mijn vakantie doorbrengen.’”



Verschillende doelgroepen in zomer en voor- en naseizoen

Glamping4all heeft afhankelijk van het seizoen verschillende doelgroepen. Wat ze gemeen hebben is dat ze een stukje campingbeleving willen, maar dan in een accommodatie met meer luxe en ruimte. Alida: "De klanten zijn in de zomer gezinnen die met de kinderen een luxere vakantiebelevenis op de camping zoeken. Zij kiezen echt voor het campingleven dat je niet in een bungalowpark of hotel vindt. En in het voor- en naseizoen zien we veel senioren die geen zin meer hebben om met de caravan naar Zuid-Europa te reizen en nu het vliegtuig pakken. Zij trekken dan van camping via een b&b naar de volgende camping en vinden bij ons het echte buitenleven.”


"We willen het glampinggevoel 100% waarmaken."


Monique de Vos tot Nederveen Cappel, Glamping4all


De campings waarvoor ze verhuren zijn erg divers. Monique: "Het kan een kleinschalige boerencamping zijn met tien tot vijftien tenten, maar ook grotere campings met veel voorzieningen. Maar dan staan onze tenten natuurlijk wel op de mooiste plaatsen.” De dames zijn ook kritisch op de aangeboden tenten. Niet elke uit de hand gelopen bungalowtent mag op de site van Glamping4all. Monique: "Het moet een kwalitatief hoogwaardige safaritent zijn van Luxetenten.com, met een eigen badkamer op een mooie locatie. We willen het glampinggevoel 100% waarmaken.”


Nog volop potentie in de markt

De formule van Glamping4all is eenvoudig. Zij verhuren voor zo’n dertig buitenlandse campings lodge- en safaritenten. Monique: "Op dit moment zijn alle tenten van de campings zelf en wij verhuren ze voor ze. Maar in 2017 gaan we ook eigen tenten op campings plaatsen. We willen daarmee doorgroeien naar 50 locaties.” Dat is hard nodig want het tweede hoogseizoen dat Glamping4all doormaakte, moesten ze al ‘nee’ verkopen. Dat geeft aan dat er nog volop potentie in de markt zit. Ze zien veel klanten die direct na de vakantie weer voor volgend jaar boeken. Alida: "Er zijn veel mensen die zeggen. ‘Dit wil ik volgend jaar weer; 's ochtends wakker worden, je zet een lekker bakje koffie, haalt een paar broodjes met vers sinaasappelsap en zit op je eigen terras waar langzaam de hele familie wakker wordt. Vergelijk dat maar eens met een hotel waar je voor negen uur opgedirkt in de ontbijtzaal moet zitten.”



Succesvolle online marketing

De marketing van Glamping4all vindt hoofdzakelijk online plaats waar veel energie gestoken wordt in de vindbaarheid via Google: "Daar steken we heel veel tijd in. Het is natuurlijk niet zo dat je een website online zet en je de volgende dag al volop gevonden wordt”, stelt Alida resoluut. Monique vult aan: "Uit onderzoek onder onze gasten blijkt dat de helft ons gevonden heeft via Google. Dat is op dit moment onze grootste entree naar de markt. We hebben een aantal affiliate partners en zoeken heel bewust partijen waarbij we wat voor elkaar kunnen betekenen.” Adverteren en op beurzen staan, is niet aan Glamping4all besteed: "We doen heel veel online met social media.” Ze gaan wel naar de Vakantiebeurs maar dan vooral om hun buitenlandse relaties te ontmoeten. Een analyse van het zoek- en boekgedrag leverde interessante resultaten op die gelijk al een invloed hadden op de telefonische bereikbaarheid, vertelt Alida: "Ons publiek heeft doorgaans beiden een baan en ze googelen 's avonds op de bank de aanstaande vakantie. We zien dan ook veel boekingen en vragen in de avonduren. In drukke perioden zijn we daarom 's avonds ook gewoon telefonisch bereikbaar.”

Op de site staan geen schreeuwerige vanaf-prijzen. Volgens Alida heel bewust: "We willen daarin transparant zijn. Het heeft geen nut mensen lekker te maken met een prijs van vanaf 300 euro als ze in het hoogseizoen 1.400 euro moeten betalen. Dan krijg je ook mensen op je website die echt geïnteresseerd zijn.”


Investeren in glamping rendabel?

Resteert natuurlijk de hamvraag of het voor campings rendabel is om in safari- en lodgetenten te investeren. En dat valt reuze mee: "De tent is over het algemeen binnen twee jaar terugverdiend,” zegt Monique. "Bij campings met een langer seizoen in Zuid-Europa vaak al binnen een tot anderhalf jaar. Zo'n tent gaat minimaal zes tot zeven jaar mee en kan er dan, met een kleine herinvestering in bijvoorbeeld de binnentent, weer eenzelfde periode tegenaan.” "Een mooie grote tent is al vanaf 6.000 euro beschikbaar en voor 10.000 tot 15.000 euro heb je een compleet ingerichte tent inclusief sanitair, die wij voor je hebben opgesteld en zo kan worden verhuurd. Maar je mag de tent ook zelf opbouwen”, vertelt de inmiddels aangeschoven Dirk-Jan Veldwachter van Luxetenten.com. De safaritenten zijn van ademend canvas gemaakt die samen met TenCate is ontwikkeld. De eisen aan het materiaal zijn fors. De stof moet ademen, sterk zijn en tegen de weersinvloeden kunnen.


"De tent is over het algemeen binnen twee jaar terugverdiend."


Monique de Vos tot Nederveen Cappel, Glamping4all


Je mag zelf je interieur ontwerpen of kiezen uit de 40 tot 50 door Luxetenten.com ontworpen interieurs. "Je ziet heel veel campings terugkomen die meer tenten willen plaatsen omdat het zo goed rendeert.”


En mag je dan zonder bouwvergunning beginnen? Dat verschilt volgens de dames, die inmiddels op dit terrein ervaringsdeskundigen zijn, per land en zelfs per regio: "Soms is het criterium dat je de tent binnen vier uur kunt afbreken en dan heb je geen bouwvergunning nodig. Een andere manier van redeneren is dat er een vaste keuken en badkamer in zit en je dus een bouwvergunning nodig hebt.” Voordeel is wel dat de tent niet op een betonnen plaat staat maar op hardhouten palen in de grond.



Nog volop ontwikkeling in glamping

Er zit nog heel wat ontwikkeling in glamping. Monique: "Eerst had je vooral tenten met stalen frames, nu zie je steeds meer hout. Er zijn tenten met verdiepingen gekomen, een gedeelde overkapping, er komt airco in de tenten en we zien ook steeds luxere douches. Het steigerhout maakt langzaam maar zeker plaats voor wat luxere houtsoorten zoals Douglas.” Ook de markt groeit nog steeds stormachtig: "Je ziet het aantal zoekopdrachten op glamping vertienvoudigen. Het aantal mensen met eigen kampeermiddelen stagneert maar de belangstelling voor kamperen is dankzij glamping onverminderd groot.”


En met het statement "Mensen die ooit in onze tenten hebben geslapen, willen nooit meer in een mobile home”, sluiten we het gesprek af.

Link: http://www.glamping4all.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, verhuurtenten, glamping

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...