Geplaatst op: 15-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

In Bergen op Zoom zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie. Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot waardevolle producten en werkgelegenheid.

"Mkb wordt innovatiever”

Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”


Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.


Arjan Kastelein: "De Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande verbindingen aan elkaar te knopen.”

Tijdens de Innovatie Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar toerisme en recreatie:

* CELTH ( Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk. In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.

* Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle, kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar 'engaging playful experiences' en digitale versterking van de beleving.

* Het RDM Centre of Expertise toonde een voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.


Hospitality en signing door studenten

Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.

Trefwoorden: innovatie, celth, toerisme, recreatie, evenement, kennis, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...