Geplaatst op: 15-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

In Bergen op Zoom zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie. Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot waardevolle producten en werkgelegenheid.

"Mkb wordt innovatiever”

Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”


Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.


Arjan Kastelein: "De Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande verbindingen aan elkaar te knopen.”

Tijdens de Innovatie Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar toerisme en recreatie:

* CELTH ( Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk. In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.

* Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle, kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar 'engaging playful experiences' en digitale versterking van de beleving.

* Het RDM Centre of Expertise toonde een voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.


Hospitality en signing door studenten

Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.

Trefwoorden: innovatie, celth, toerisme, recreatie, evenement, kennis, onderwijs

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.