Centres of Expertise positief beoordeeld
Minister Bussemaker geeft 16 miljoen euro werkkapitaal
De Centres of Expertise zijn opgezet vanuit het Topsectorenbeleid en zouden vanaf 2017 op eigen benen moeten staan. Hoewel het goed gaat met de centres is dat nog een brug te ver. Alle zestien centres zijn door de minister positief beoordeeld en krijgen in 2017 € 1 miljoen euro aan ondersteuning vanuit de Rijksoverheid. "We hebben met de Centres bruggen geslagen tussen onderwijs en bedrijfsleven”, stelde de minister die de centres met de bijdrage de kans wil geven volwassen te worden.
Directeur Hans Dominicus van CELTH reageerde verheugd op de ondersteuning van de minister: "CELTH maakt goede stappen en heeft in projecten al veel steun van het bedrijfsleven. Maar er liggen nog flink wat opgaven om onze sector, inclusief de onderwijskant ervan, robuust te maken. Daar helpt deze steun goed bij.”
Onderwijs moet sneller vernieuwen
De Centres of Experitise zijn opgezet om innovatie aan te
jagen, muren tussen onderwijs en bedrijfsleven te slechten en tegelijkertijd
het onderwijs te vernieuwen. Volgens minister Bussemaker zijn we op de goede
weg maar moet het onderwijs sneller vernieuwen: "Dat is cruciaal voor de
toekomst van het onderwijs”, zei ze in Breda. "Je hoeft niet allemaal hetzelfde
te doen , zoek de niches en werk samen met het bedrijfsleven in de regio aan
innovatie.” De minister hield ook een opvallend pleidooi voor meer afkijken. Dat was natuurlijk een
kwinkslag waarmee ze van elkaar leren wil stimuleren. "Not invented here”, is
nog te veel gemeengoed.
Klinkende resultaten
Een centre bestaat uit gemiddeld 35 bedrijven en organisaties, 375 studenten en 30 docenten. Gezamenlijk hebben de centra jaarlijks een bereik van 4.500 bedrijven, 50.000 studenten, bijna 4.000 docenten en 83 mbo-instellingen en hogescholen. In de centra staat naast het zorgen voor een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt het versnellen en vergroten van het innovatievermogen van bedrijven centraal.
Centres hebben samenwerking boost gegeven
Op de General Assembly werd door de centra vooral vooruit
gekeken onder het motto Van elkaar leren
en een stap vooruitzetten. Achteruit kijkend zijn onderzoekers op
hogescholen door de oprichting van de centres veel beter met elkaar gaan
samenwerken en is de samenwerking tussen onderzoekers van verschillende
hogescholen een succes gebleken.
Verbinden met de buitenwereld
Hein van Oorschot, voorzitter van het College van Bestuur van NHTV was erg enthousiast over de bereikte resultaten maar signaleerde wel een uitdaging: "Het bedrijfsleven wil snel antwoorden maar wij hebben als hogeschool maar een beperkte onderzoekscapaciteit. Wij kunnen vanwege de vaste onderwijsprogramma’s slecht schakelen en niet iemand vanaf morgen drie dagen vrijspelen voor een onderzoeksproject”, stelde hij waarbij hij direct aan de minister minder afvinklijstjes vroeg: "Maatgevend voor het succes van een Centre of Expertise is of de studenten in de industrie aan het werk kunnen en of de industrie tevreden is over het Centre of Expertise.” Volgens Van Oorschot moet het onderwijs vooral de blik naar buiten richten en zich met die buitenwereld verbinden. "Zoek elkaar op, vorm een community of best practices, leer en zet dan weer de volgende stap.”
Katapult gelanceerd
Op de General Assembly werd ook het netwerk Katapult onthuld. Dat is een samenwerking tussen 16 Centres of Expertise en 117 Centra voor innovatief vakmanschap. Katapult moet de kennis van morgen aanjagen. Binnen Katapult moet kennis worden gedeeld, van elkaar worden geleerd en moeten nieuwe goede voorbeelden worden ontwikkeld. Centres kunnen zo ook elkaar versnellen.
Omarm de diversiteit
Aan het eind van de bijeenkomst had de minister nog wel een meer maatschappelijke boodschap voor de aanwezigen waarbij ze aanhaakte bij de discussie van de afgelopen weken over de kloof in de maatschappij tussen mensen die het gemaakt hebben en degene die minder succesvol zijn: "Ik ben niet voor gescheiden werelden. Het is de opdracht voor de samenleving om de diversiteit juist te omarmen”, zei ze. "Met andersdenkenden bij elkaar kom je verder. Dus kom uit je comfortzone zodat we een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.”
Trefwoorden: onderwijs, onderzoek, onderwijs, ondernemen, bedrijfsleven, centres of expertise