Geplaatst op: 21-11-2016

Podia laten hogescholen effectiviteit marketing onderzoeken

Podia laten hogescholen effectiviteit marketing onderzoeken
Bron: Shutterstock
Zes Nederlandse podia laten twee hogescholen (NHTV en HZ) en marketingplatform Peppered onderzoeken hoe ze marketingcampagnes effectiever kunnen maken. De podia willen meer mensen met cultuur in aanraking laten komen.


De culturele podia die aan het onderzoek meedoen zijn de Doelen en Luxor Theater uit Rotterdam, Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw de Vereeniging, Theater Orpheus uit Apeldoorn en Schouwburg De Lawei uit Drachten. NHTV gaat samen met HZ en Peppered onderzoek doen naar de manier waarop podia momenteel met publiek communiceren en hoe dit geoptimaliseerd kan worden.


Experimenten

Het doel van het onderzoek is door middel van experimenten te achterhalen welke accenten in de communicatie kunnen worden verlegd, zodat de marketinginspanningen van theaters ervoor zorgen dat theaters meer bezoekers trekken en meer mensen met cultuur in aanraking laten komen. Het publieksbereik van culturele instellingen wordt gezien als een van de belangrijkste en meest tastbare graadmeters voor het succes van een cultureel product of podium.


Samenwerking

De aanleiding voor dit onderzoek is dat podia op een effectieve wijze met hun klanten willen communiceren. In het verleden is er beperkt gebruik gemaakt van experimenten (werkt communicatiecampagne A beter dan communicatiecampagne B?) en dit gebeurde ook meestal op individuele basis. Dit onderzoek maakt het uiteindelijk mogelijk de resultaten van vijf podia naast elkaar leggen, zodat er een bredere basis ontstaat.


Hoewel er eerder en vaker onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van marketinginspanningen bij podia, maakt de gezamenlijke aanpak van twee onderwijsinstellingen, vijf podia verspreid over het land en een cultureel marketingplatform dit tot een uniek initiatief. De vijf podia gaan meerdere, identieke communicatiecampagnes uitvoeren in een experimentele setting, waarbij de effectiviteit van de campagnes wordt bepaald.


Het onderzoek

Het onderzoek kan worden beschouwd als een opvolging van het proefschrift ‘Customer Loyalty to Performing Arts Venues’, geschreven door Pieter de Rooij van NHTV Breda die in 2013 promoveerde. Samen met zijn collega Marcel Bastiaansen heeft hij het onderzoek opgezet. Het project wordt ondersteund door CELTH (Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality). De resultaten van het onderzoek worden medio 2017 verwacht.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, theater, podiumkunsten, marketing, bezoek, effectiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.