Geplaatst op: 21-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren
Bart van Overbeeke Fotografie
Het lichtfestival GLOW dat voor de elfde keer in Eindhoven werd georganiseerd, heeft weer meer bezoekers getrokken, 740.000 dit jaar. Toch is het festival niet aan haar eigen populariteit ten onder gegaan. De organisatie heeft veel maatregelen genomen om bezoekers beter te spreiden en zo meer rust en veiligheid in het festival te brengen.


De elfde editie van het internationaal lichtkunstfestival GLOW Eindhoven werd zowel in het centrum als op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) druk bezocht. Dankzij het droge weer in het laatste weekend heeft het festival opnieuw een recordaantal van 740.000 bezoekers getrokken. Ditmaal kwamen de bezoekersstromen niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en diverse andere landen in Europa. GLOW Eindhoven vond plaats van 12 t/m 19 november.


Goede spreiding

Dankzij een goede spreiding over de 7 km lange route en de bredere paden was het druk, maar werd het niet als té druk ervaren dit jaar. De soepele doorstroom op de meeste punten bracht meer rust en een veilig gevoel voor de bezoekers. De inzet van extra cameratoezicht op de route en nog eens 85 toezichthouders op het evenement heeft goed gewerkt. GLOW marketing heeft dit jaar nog iets breder ingezet op Duitsland, België en Luxemburg. En met resultaat: de Duitse RTL, Belgische en Luxemburgse journalisten brachten verslag uit over GLOW. Bezoekers uit Duitsland waren enthousiast en hoorbaar aanwezig op het lichtfestival.


Deze maatregelen zorgden voor een betere bezoekersspreiding:

  • Bredere paden

  • Langere route

  • Extra cameratoezicht

  • 85 toezichthouders

Voor het eerst krijgen twee onderdelen van het festival een blijvend karakter. Het gaat om een lichtontwerp gemaakt door Har Hollands voor de schoorsteen op de campus van de TU/e, 'AnTUenna'. Op het Stationsplein blijft het project 'Just because you are a character, doesn't mean you have character' van de Eindhovense lichtkunstenaar Ivo Schoofs.

Trefwoorden: evenementen, bezoekers, crowdcontrol

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.