Geplaatst op: 22-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Provincies en rijk maken afspraken over recreatietoervaartnet

Provincies en rijk maken afspraken over recreatietoervaartnet
Bron: Shutterstock
Provincies en Rijk hebben afspraken gemaakt om de vaarten die gebruikt worden voor recreatie nog aantrekkelijker te maken voor de recreant.


Het hoofddoel van de nieuwe Basisvisie Recreatietoervaartnet Nederland is om het net van Nederlandse bevaarbare wateren te behouden en zo mogelijk verder te ontwikkelen tot één aantrekkelijk, gedifferentieerd en samenhangend recreatietoervaartnet.


Behoud en verdere ontwikkeling

Met de ondertekening vandaag van de bestuurlijke afspraken Basisvisie Recreatietoervaartnet Nederland 2015 – 2020 is een belangrijke stap gezet voor borging, behoud en op sommige plaatsen de verdere ontwikkeling van het landelijke basisrecreatietoervaartnet (BRTN). De bestuurlijke afspraken en de Basisvisie bieden tot 2020 een kader waarbinnen provincies in samenwerking met elkaar, het Rijk, andere overheden en de waterrecreatiesector op samenhangende wijze invulling geven aan het beheer en de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk en bevaarbaar landelijk basisrecreatietoervaartnet.


Landelijk basisrecreatietoervaartnet

Het landelijke basisrecreatietoervaartnet omvat zo’n 4.400 km aan vaarwegen, exclusief vaargeulen buitengaats en vaarroutes door plassen, meren en grote wateren. 60% van het netwerk is in beheer van de provincies, 40% wordt beheerd door Rijkswaterstaat. Het basistoervaartnet koppelt vaargebieden in alle provincies met elkaar en ontsluit en verbindt stad en land vanaf het water. Een deel van het netwerk is bevaarbaar voor zeilboten met een vaste mast van maximaal 30 meter hoog, waaronder de staandemastroute tussen Vlissingen en Delfzijl.


Ruggengraat watersporteconomie

Het landelijke basistoervaartnet is de blauwe ruggengraat van de watersporteconomie. Er zijn zo’n 2,5 miljoen actieve watersporters die met circa 500,000 vaartuigen in alle soorten en maten gebruik maken van het vaarwater. De omzet van de waterrecreatie is jaarlijks zo’n 4,5 miljard. In de afgelopen twintig jaren is ruim 500 miljoen euro geïnvesteerd in het ontwikkelen en knelpuntenvrij maken van het landelijke basistoervaartnet.


Bestuurlijke afspraken en de Basisvisie

Decentralisatie en nieuwe wetgeving, bijvoorbeeld de Waterwet en de Omgevingswet, vragen om een nieuw kader en afspraken over verantwoordelijkheden en rollen van overheden betrokken bij beleid en beheer van het landelijke basistoervaartnet. In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) wordt de classificatie van de BRTN vaarwegen, zoals die onder het oude BRTN convenant tussen rijk en provincies gold, als uitgangspunt genoemd om afspraken te maken tussen Rijk en medeoverheden. In het kader van de afgesproken actieagenda zal de Stichting Waterrecreatie Nederland een aantal landelijke werkzaamheden voor provincies, het ministerie van IEM en Rijkswaterstaat uitvoeren. Hiermee worden de randvoorwaarden geborgd waarmee "de waterrecreatie sector een beetje geluk op het water kan geven” aldus minister van I&M, Schultz van Haegen.


Niet alleen economische voordelen

Het basistoervaartnet en het gebruik daarvan is niet alleen van belang voor de (regionale) economie, het draagt ook bij aan de ruimtelijke kwaliteit, beleving van cultuurhistorie en natuur, een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat, woonkwaliteit, waterbewustzijn en gezondheid. Betrokken gedeputeerden van aanwezige provincies onderstreepten het belang voor ondernemerschap, economie en landschap waaraan het basistoervaartnet bijdraagt.



Trefwoorden: watersport, beleid, vaarwegen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.