Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wie kopen online reizen, accommodaties en tickets?

CBS ziet grote verschillen tussen groepen Nederlanders

Wie kopen online reizen, accommodaties en tickets?
Bron: Shutterstock
Bijna drie kwart van de inwoners van Nederland zegt in 2016 wel eens online aankopen te hebben gedaan voor privé-doeleinden. Een toename van 9 procent vergeleken met vier jaar eerder. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is het meest gestegen. Van alle goederen en diensten is de aankoop van levensmiddelen sinds 2012 het snelst gegroeid. Meest gekocht worden kleding, reizen en accommodaties en kaartjes voor evenementen. In onze branche zien we grote verschillen tussen groepen die wel veel online kopen en wie niet.


In 2016 geeft 73 procent van de personen van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen online. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt online goederen of diensten te hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen, sinds 2012 met 46 procent.


Reizen, accommodaties en evenementen in de top

Net als in voorgaande jaren wordt online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft. Hoewel deze goederen het populairst blijven, zijn het vooral de online aankopen van levensmiddelen en medicijnen die het hardst gestegen zijn. Van de ondervraagden geeft 44 procent aan reizen of accommodaties via internet te boeken, dat was in 2012 nog 34%. Bij kaartjes voor evenementen zien we een soortgelijke toename, van 25 procent in 2012 naar 38 procent in 2016.


Figuur 1: Top 10 online aankopen

Bron: CBS


Wie kopen online?

Jongeren schaffen iets vaker dan gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen kopen iets vaker dan jongeren en ouderen huishoudelijke apparaten online, en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop van boeken of tijdschriften. Bij de online koop van reizen of accommodaties is de grote deelname (61 procent) in de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar opvallend. Ook 45 tot 65 jarigen boeken nog veel via internet, 51 procent. Daarna daalt het aandeel internetboekers scherp naar 19 procent. Ook bij de online aanschaf van kaartjes voor evenementen ligt de piek op 25 tot 45 jaar.


Figuur 2: Online aankopen van reizen, accommodaties en evenementen naar leeftijd

Bron: CBS


Het is opvallend dat vooral werkenden veel meer online kopen. Zo boekt 60 procent van de werkenden reizen en accommodaties via internet, waarbij van de niet-werkenden dat maar 22 procent doet. Bij kaartjes voor evenementen zijn de verschillen 52 procent versus 18 procent. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn verwaarloosbaar klein. Ook allochtonen zijn online volledig geïntegreerd, we zien daar weinig verschillen. Kijken we naar opleidingsniveau dan zijn hoger opgeleiden veel meer online georiënteerd dan laag opgeleiden.


Kopers informeren zich goed

Veertig procent geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. Verder zegt 35 procent product- of prijsvergelijkingswebsites of apps bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Vijf procent heeft wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.


Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=83430NED&D1=0,5-21&D2=0,3-6,8-14&D3=0&D4=a&HDR=T&STB=G1,G2,G3&VW=T
Trefwoorden: reizen, vakanties, accommodaties, verblijfsrecreatie, horeca, hotels, bungalowparken, evenementen

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...