Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-11-2016

Zuid-Holland doet mee aan HollandCity

Zuid-Holland doet mee aan HollandCity
Bron: Shutterstock
De provincie Zuid-Holland gaat deelnemen aan HollandCity, het programma van NBTC HollandMarketing dat Nederland toeristisch beter op de kaart wil zetten. HollandCity stelt Nederland voor als één metropool met verschillende interessante districten, waarvan bijvoorbeeld het flower- en beachdistrict in Zuid-Holland liggen. Deelname biedt kansen voor de toeristisch-recreatieve sector in Zuid-Holland.


Minister Kamp van Economische Zaken heeft provincies verzocht deel te nemen aan het concept. De provincie Zuid-Holland doet dat door zich als partner te verbinden aan de thema’s ‘Nederland Waterland’ en ‘Dutch Food & Cuisine’. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Economie) presenteerde de keuze donderdag 24 november tijdens het Hollandia netwerkevenement.


Impuls voor economie

Toerisme is op dit moment één van de weinige economische sectoren waarin het aantal banen stijgt. Steeds meer toeristen weten Nederland te vinden. Dat geeft een mooie impuls aan de economie, maar heeft ook drukte tot gevolg, bijvoorbeeld in Kinderdijk. Het concept HollandCity, ontwikkeld door NBTC HollandMarketing, moet daar een oplossing voor bieden. Doel is toeristen beter te spreiden over ruimte en tijd, door verschillende districten onder de aandacht te brengen. Daarbij worden meest populaire bestemmingen via een zogeheten ‘verhaallijn’ verbonden met minder bekende plekken.


Zes verhaallijnen in Zuid-Holland

In totaal onderscheidt HollandCity negen verhaallijnen, waarvan er zes door Zuid-Holland lopen: Nederland Waterland, Bloemen, Gouden Eeuw, Mondriaan to Dutch Design, Kastelen en Buitenplaatsen en Dutch Food & Cuisine. Zuid-Holland zet in op de verhaallijnen ‘Nederland Waterland’ en ‘Dutch Food & Cuisine’. Hier doen zich volgens Bom-Lemstra de meeste kansen voor, zit veel energie bij de Zuid-Hollandse partners en heeft de provincie toegevoegde waarde. Beide lijnen hebben ook raakvlakken met andere provinciale opgaven vanuit economie, groen en cultuur. Denk aan Nationaal Park NLDelta Biesbosch-Haringvliet of aan het verstevigen van de regionale economie in het Groene Hart (kaas) en het Westland (innovatie).


Provincie investeert

Inzet van de provincie zal zich vooral richten op het ondersteunen van de regionale partners, zowel organisatorisch als financieel, zodat zij succesvol kunnen aanhaken op HollandCity. Hiervoor is voor de periode 2017-2020 300.000 euro beschikbaar.

Trefwoorden: beleid, zuid-holland, hollandcity

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...