Geplaatst op: 01-12-2016

4% vergeet ID bij vliegreis

4% vergeet ID bij vliegreis

Maar liefst 4 procent van de mensen die vanuit Nederland per vliegtuig met vakantie gaan, vergeet op de dag van vertrek zijn ID (meestal het paspoort). Dit heeft soms verstrekkende gevolgen. Bijna 1 op de 10 mensen vergeet de zorgpas. Er wordt nog wel meer niet meegenomen, zo blijkt uit een representatief onderzoek van Vliegtickets.nl onder de Nederlandse consument.


Dit percentage is afgezet tegen het meest recente, beschikbare cijfer over het aantal vakantiegangers in de zomer van 2015 en de aanname van minstens evenveel reizigers in 2016, gezien de stijgende ontwikkeling van het vliegtoerisme. Dan zien we dat ook dit jaar ruim 347.000 mensen alleen al in de zomer bij aankomst op het vliegveld geen ID bij zich hadden.


De marechaussee verwacht dat het aantal verstrekte noodpaspoorten over 2016 zich richting de 10.000 zal ontwikkelen. Zo’n document wordt verstrekt als een paspoort is vergeten, maar ook als de geldigheidsduur na vertrek niet voldoende lang is of als die is verlopen.


Trends in vergeten

Naast de 1 op 25 mensen die zijn ID vergeet, laat 1 op de 10 zijn zorgpas thuis liggen. Niet handig of verstandig als je in het buitenland met een ongeval of ziekte te maken krijgt. Of als je medicijnen nodig hebt.


Zaken die worden vergeten, maar nog wel kunnen worden aangeschaft op vliegveld of vakantiebestemming zijn een EHBO-kit (21 procent), een internationale (stroom)adapter (20 procent) en snacks voor onderweg (12 procent).


Verder gaven de deelnemers aan het onderzoek aan dat zij niet goed nadenken over extra kleding in de handbagage (voor als de koffer niet aankomt, 23 procent), genoeg ruimte in de bagage om souvenirs mee terug te nemen (21 procent) en het wegen van de bagage (om extra kosten te voorkomen, 11 procent).


Het onderzoek van Vliegtickets.nl is gehouden onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking.

Trefwoorden: onderzoek, vergeten, paspoort, vliegen, id

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.