ING verwacht ook in 2017 omzetgroei voor de horeca
De sector profiteert volgens de bank van de overwegend gunstige economische omgeving. Op de binnenlandse markt is het beeld positief. Het consumentenvertrouwen is momenteel bovengemiddeld, de koopkracht stijgt en de werkloosheid daalt. Ook het inkomend toerisme groeit nog. Politieke onrust binnen en buiten Europa vormt echter een risico.
"De
verbetering van de koopkracht betekent dat de frequentie waarmee
consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen, stijgt. De horeca
springt daar op in en we zien dat ook dat het aanbod snel toeneemt.”
Thijs Geijer, Sectoreconoom Horeca |
Omzet groeit met drie procent
De omzetgroei in de horeca is breed gedragen. Restaurants, cafetaria’s en cafés verkopen in 2017 meer consumpties en in hotels vinden meer overnachtingen plaats. Het totale omzetvolume groeit naar verwachting met drie procent. Eetgelegenheden lijken de beste papieren te hebben en groeien zelfs iets sterker. Hotels zien de volumegroei vertragen en cafés geven het sterke herstel van 2016 een vervolg.
Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse horeca
Onrust in buitenland mogelijke spelbreker
Buitenlandse toeristen zijn in hotels inmiddels goed voor meer dan de helft van de overnachtingen en de buurlanden zijn belangrijke herkomstmarkten. De Europese integratie heeft de groei van het toerisme gestimuleerd. Door het toegenomen belang van het buitenlands toerisme is de horeca gevoeliger voor trends buiten ons eigen land. In Duitsland is het consumentenvertrouwen bovengemiddeld terwijl consumenten in België en het Verenigd Koninkrijk minder positief zijn gestemd. De uitvoering van de Brexit en verkiezingen in onder andere Duitsland en Frankrijk zorgen in 2017 ongetwijfeld voor onrust in Europa en dat maakt het buitenland de onzekere factor voor het succes van de horeca.