Geplaatst op: 12-12-2016
Auteur: Marc Gerlings

Eerste resultaten Boschjaar in 7 punten

Eerste resultaten Boschjaar in 7 punten

Het Boschjaar is zondag 11 december 2016 in de namiddag met een massale openluchtmanifestatie in ‘s-Hertogenbosch afgesloten. Duizenden mensen woonden de gebeurtenis bij. Met de onthulling van een 12 meter hoge smeedijzeren uil, een optreden van honderden muzikanten van harmonieën, fanfares en koren uit de stad en omliggende gemeenten kwam de herdenking van het 500e sterfjaar van de beroemdste middeleeuwse schilder van Nederland officieel tot een einde.Na de afsluiting werden de eerste resultaten van het herdenkingsjaar bekend gemaakt.

De uil, ontworpen door beeldend kunstenaar Marianne van Heeswijk en (social) designer Paul van Dongen en vervaardigd door 350 in ploegen werkende inwoners van ’s-Hertogenbosch, refereert aan een van de door Jheronimus Bosch op zijn panelen vaak afgebeelde dieren. Het vuurwerk dat ter afsluiting uit de uil spatte, bracht de stadsbrand van 1463 in herinnering, die door Bosch destijds gezien moet zijn en hem naar verluidt geïnspireerd moet hebben tot zijn hellevuren.

Investeren in kunst en cultuur rendeert is de mening van de organisatoren. Het jaar levert een positief saldo op dat later ook aan de combinatie van ’s-Hertogenbosch en de schilder Bosch wordt besteed.


1. Hoogtepunt vormde de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ in Het Noordbrabants Museum, waar een kleine 422.000 bezoekers op afkwamen. Een kwart daarvan kwam uit in totaal 81 verschillende landen.


2. Dit jaar ontving de gemeente ‘s-Hertogenbosch in 2016 tenminste 1,3 miljoen extra bezoeken volgens de eerste tellingen. Definitieve gegevens zijn begin 2017 beschikbaar.


3. Ook in andere Brabantse steden nam het bezoek toe, met name door de tentoonstellingen in het kader van de Bosch Grand Tour. Deze op Bosch geïnspireerde reeks exposities in musea in Eindhoven, Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch trokken, samen met andere op Bosch geïnspireerde tentoonstellingen, zoals in Helmond en Uden, in totaal zo’n 400.000 bezoekers.


4. In ’s-Hertogenbosch traden ruim 415.000 mensen in de voetsporen van Bosch door de Bosch Experience Route, bestaande uit onder meer Een Wonderlijke Klim, Bosch-vaartocht Hemel- en Hellevaart op de Binnendieze, Bosch by Night-projectie op de Markt en Jheronimus Bosch Art Center.


5. De nationale en internationale media-aandacht genereerde een ‘mediawaarde’ van ongeveer € 20 miljoen, de grootste hoeveelheid voor een cultureel project op Nederlandse bodem ooit.


6. De begroting bedroeg zo'n 28 miljoen euro, waarvan 25% aan recettes. 12 miljoen euro van het totale budget is besteed aan de Bosch-tentoonstelling, het Bosch Research & Conservation Project en (bijdragen aan) restauraties van panelen. De overige 16 miljoen aan het zeven jaar durende culturele programma in de jaren 2010 tot en met 2016.


7. Manifestatie Jheronimus Bosch 500 sluit af met een positief saldo. De omvang daarvan is medio 2017 bekend, na de definitieve afrekening met fondsen en subsidiënten. De stichting zal het bedrag bestemmen voor de blijvende verbinding van Bosch aan zijn stad.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.