Eerste resultaten Boschjaar in 7 punten
Het Boschjaar is
zondag 11 december 2016 in de namiddag met een massale openluchtmanifestatie in
‘s-Hertogenbosch afgesloten. Duizenden mensen woonden de gebeurtenis bij. Met
de onthulling van een 12 meter hoge smeedijzeren uil, een optreden van
honderden muzikanten van harmonieën, fanfares en koren uit de stad en
omliggende gemeenten kwam de herdenking van het 500e sterfjaar van de
beroemdste middeleeuwse schilder van Nederland officieel tot een einde.Na
de afsluiting werden de eerste resultaten van het herdenkingsjaar bekend
gemaakt.
De uil, ontworpen door beeldend kunstenaar Marianne van Heeswijk en (social)
designer Paul van Dongen en vervaardigd door 350 in ploegen werkende inwoners
van ’s-Hertogenbosch, refereert aan een van de door Jheronimus Bosch op zijn
panelen vaak afgebeelde dieren. Het vuurwerk dat ter afsluiting uit de uil
spatte, bracht de stadsbrand van 1463 in herinnering, die door Bosch destijds
gezien moet zijn en hem naar verluidt geïnspireerd moet hebben tot zijn
hellevuren.
Investeren in kunst en cultuur rendeert is de mening van de organisatoren. Het jaar levert een positief saldo op dat later ook aan de combinatie van ’s-Hertogenbosch en de schilder Bosch wordt besteed.
1. Hoogtepunt vormde de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ in Het Noordbrabants Museum, waar een kleine 422.000 bezoekers op afkwamen. Een kwart daarvan kwam uit in totaal 81 verschillende landen.
2. Dit jaar ontving de gemeente ‘s-Hertogenbosch in 2016 tenminste 1,3 miljoen extra bezoeken volgens de eerste tellingen. Definitieve gegevens zijn begin 2017 beschikbaar.
3. Ook in andere Brabantse steden nam het bezoek toe, met name door de tentoonstellingen in het kader van de Bosch Grand Tour. Deze op Bosch geïnspireerde reeks exposities in musea in Eindhoven, Tilburg, Breda en ’s-Hertogenbosch trokken, samen met andere op Bosch geïnspireerde tentoonstellingen, zoals in Helmond en Uden, in totaal zo’n 400.000 bezoekers.
4. In ’s-Hertogenbosch traden ruim 415.000 mensen in de voetsporen van Bosch door de Bosch Experience Route, bestaande uit onder meer Een Wonderlijke Klim, Bosch-vaartocht Hemel- en Hellevaart op de Binnendieze, Bosch by Night-projectie op de Markt en Jheronimus Bosch Art Center.
5. De nationale en internationale media-aandacht genereerde een ‘mediawaarde’ van ongeveer € 20 miljoen, de grootste hoeveelheid voor een cultureel project op Nederlandse bodem ooit.
6. De begroting bedroeg zo'n 28 miljoen euro, waarvan 25% aan recettes. 12 miljoen euro van het totale budget is besteed aan de Bosch-tentoonstelling, het Bosch Research & Conservation Project en (bijdragen aan) restauraties van panelen. De overige 16 miljoen aan het zeven jaar durende culturele programma in de jaren 2010 tot en met 2016.
7. Manifestatie Jheronimus Bosch 500 sluit af met een positief saldo. De omvang daarvan is medio 2017 bekend, na de definitieve afrekening met fondsen en subsidiënten. De stichting zal het bedrag bestemmen voor de blijvende verbinding van Bosch aan zijn stad.