Geplaatst op: 12-12-2016
Auteur: Redactie

ToerNed stopt en gaat verder als ondernemersnetwerk

ToerNed stopt en gaat verder als ondernemersnetwerk
Cees van Stiphout, Bert van der Stoep en André Bruins hebben het bestaan van ToerNed feestelijk afgesloten met het aansnijden van de ToerNed logotaart

De vereniging ToerNed is gestopt. Volgens de organisatie past een samenwerkingsvorm met contributie en stemrecht niet meer in deze tijd. ToerNed gaat verder als stichting Netwerk Vrijetijdssector die laagdrempelige netwerkactiviteiten gaat organiseren zonder lidmaatschapsverplichting.


Op 8 december 2016 hebben de leden afscheid genomen van Vereniging ToerNed, de oudste ondernemersvereniging van dagattractiebedrijven in Nederland. Vereniging ToerNed heeft sinds 1970 bestaan en is opgericht door Pieter Grijpstra van De Linnaeushof uit Bennebroek, die tot zijn overlijden de eerste voorzitter is geweest. De drie andere voorzitters, Cees van Stiphout (Rederij Stiphout te Maaastricht), Bert van der Stoep (Vadesto Outdoor Adventure en Rondvaarten te Hattem) en André Bruins (Accres Apeldoorn BV), hebben het bestaan van ToerNed nu feestelijk afgesloten met het aansnijden van de ToerNed logotaart. De belangen en doelstellingen van Vereniging ToerNed gaan nu over naar de nieuwe stichting Netwerk Vrijetijdssector.


Van een krimpende vereniging naar een actieve stichting

Vereniging ToerNed stopt haar verenigingsactiviteiten, omdat de huidige samenwerkingsvorm met contributie en stemrecht niet meer gedragen wordt in het huidige ondernemersklimaat. Professionals willen wel samenwerken, maar niet langer in verenigingsverband. Er is een brede interesse gebleken in netwerk activiteiten voor professionals in de leisure branche, maar het is niet meer van deze tijd om daarvoor lid van een vereniging te moeten worden.


De stichting Netwerk Vrijetijdssector gaat voorzien in laagdrempelige netwerkactiviteiten, zonder lidmaatschapsverplichtingen. De Algemene Ledenvergadering van ToerNed heeft eerder dit jaar unaniem besloten dit initiatief mede mogelijk te maken. Met de figuurlijke overdracht van de belangen en doelstellingen van Vereniging ToerNed door voorzitter Andre Bruins aan Karel Schuttevaer (Rederij Schuttevaer te Utrecht), kwartiermaker van de stichting Netwerk Vrijetijdssector, is het afscheid van Vereniging ToerNed nu een feit.


Netwerk Vrijetijdssector, professionals in Leisure

De stichting Netwerk Vrijetijdssector is een open platform voor professionals in de vrijetijdssector. Met het organiseren van netwerkactiviteiten en studiebijeenkomsten gaat de stichting laagdrempelig onderling contact en kennisdeling bevorderen voor alle professionals in de leisure sector. Het platform gaat zich richten op:

  • het spreiden van kennis, trends en innovatieve ideeën;
  • het samenwerken op het gebied van marketing, opleiding, personele en technische zaken;
  • het onderhouden van contact met de politiek.

Naast Karel Schuttevaer zijn ook Han Groot Obbink (Wunderland Kalkar) en Siena Uijen (Rondvaartbedrijf Kool te Groningen) bij de oprichting en uitvoering van de stichting Netwerk Vrijetijdssector betrokken.


Attractiewegwijzer en ToerNed Award

In de eerste 25 jaar van haar bestaan was ToerNed vooral bekend vanwege de Attractiewegwijzer, het gezamenlijke promotieboekje waarin alle leden gepresenteerd werden. Het boekje werd door alle ToerNed-leden meegegeven aan de bezoekers van hun familieparken, rondvaartbedrijven, musea en dierentuinen, en had jaarlijks een (indirect) bereik van miljoenen potentiele bezoekers. De gezamenlijke marketing werd enthousiast uitgevoerd door de tientallen attractiebedrijven die lid waren. Met de komst van internetmarketing nam echter de behoefte aan collectieve marketing af, en verdween het boekje van de kassabalie.


Sinds de jaren negentig heeft de vereniging jaarlijks de ToerNed Award toegekend aan attractiebedrijven die zich sterk onderscheidden op het gebied van marketing, innovatie of samenwerking, de drie pijlers onder Vereniging ToerNed. In de beginjaren was de ToerNed Award een van de weinige erkenningen voor ondernemers in de dagattractieve sector. Sindsdien zijn er tientallen andere awards geïntroduceerd, en daarmee is er inmiddels meer dan voldoende aandacht voor marketing, innovatie en samenwerking in onze sector.


Gezonde basis voor netwerk activiteiten

In de afgelopen jaren heeft ToerNed gezocht naar nieuwe vormen van bijeenkomsten en netwerk activiteiten. Deze kregen meer en meer een open karakter, waarbij ook niet-leden deel konden nemen. De leden en niet-leden reageerden hier enthousiast op, maar het aantal verenigingsleden bleef desondanks verder dalen. Het lidmaatschapsmodel wordt niet langer omarmd.


In plaats van de verenigingsstructuur komt nu een stichting die enkele malen per jaar laagdrempelige en uitdagende netwerkactiviteiten organiseert. De verwachting is dat een open platform in deze tijd een grotere kans van slagen heeft dan het verouderde verenigingsverband. Bijkomend voordeel is dat de doelstellingen en belangen van Vereniging ToerNed, marketing, innovatie en samenwerking, op deze manier indirect ook gediend blijven worden.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, dagrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...