Toeristen besteden 5% meer in Nederland, opvallend minder bestedingen van Chinezen

Het statistisch bureau kwam vrijdag naar buiten met cijfers over het internationaal reisverkeer. Daarin zit ook het zakelijk reisverkeer en reisverkeer voor gezondheid en onderwijs. In dit artikel legt de redactie van NRIT de focus op de vakantiebestedingen in het derde kwartaal van dit jaar. Vrijdag keken we naar de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland, vandaag de bestedingen van buitenlanders in Nederland.
Groei uit belangrijkste herkomstlanden
Uit de voor Nederland belangrijkste drie herkomstlanden, Duitsland (+6%), België (+9%) en Verenigd Koninkrijk (+1%) groeiden de bestedingen. Deze drie landen zijn verantwoordelijk voor 83% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in het derde kwartaal. Duitse toeristen gaven in het derde kwartaal 1,5 miljard euro in ons land. Het gat met nummer 2, België, is enorm; Belgen gaven 344 miljoen euro uit. Opvallend was de sterke groei van de bestedingen uit de Verenigde Staten (+13%). Binnen de top tien gaven toeristen uit Denemarken (-13%), Zwitserland (-9%), Italië (-8%) en Spanje (-3%) minder uit in Nederland. Nummer vijf Frankrijk bleef stabiel. Opvallende nieuwkomer binnen de top 10 is nummer 10 Australië. Toeristen uit dat land gaven 9% meer uit in Nederland.
Wisselend beeld bij BRIC-landen
Net buiten de top 10 staat China op een elfde positie. De bestedingen van Chinese toeristen daalden met 21% naar 11 miljoen euro. De andere BRIC-landen geven een wisselend beeld. Brazilië (-33%), Rusland (-25%) en India (+17%). Het toerisme uit Israël bleef stabiel met 11 miljoen euro aan bestedingen op positie 12, gevolgd door Canada met eveneens 11 miljoen en een stabilisatie.
Meeste geld komt uit Europa
Verzetten we onze focus naar
werelddelen dan is duidelijk dat de meeste bestedingen uit Europa
komen, 92% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in ons land. In absolute zin komt de grootste
groei ook uit Europa (83 miljoen euro). In relatieve zin namen de
bestedingen van Europeanen op vakantie in ons land met 4% toe.
Opvallend is verder de grote groei (+35 miljoen / 438%) van de
bestedingen uit Afrika. De bestedingen uit Amerika groeiden met 5%
waar die uit Azië met 19% daalden. Ook het toerisme uit het
Midden-Oosten kreeg een tikje (-27%).
Tabel 1: Bestedingen van buitenlanders in Nederland voor vakantie
in het derde kwartaal van 2016 in miljoenen euro's
2016-3 | Mutatie | |
Duitsland | 1.446 | 6% |
België | 344 | 9% |
Verenigd Koninkrijk | 140 | 1% |
Verenigde Staten van Amerika | 63 | 13% |
Frankrijk | 45 | 0% |
Italië | 34 | -8% |
Spanje | 29 | -3% |
Zwitserland | 21 | -9% |
Denemarken | 13 | -13% |
Australië | 12 | 9% |
Europa | 2.151 | 4% |
Afrika | 43 | 438% |
Amerika | 87 | 5% |
Azië | 42 | -19% |
Midden Oosten | 11 | -27% |
Oceanië | 14 | 8% |
Alle landen | 2.338 | 5% |