Geplaatst op: 18-12-2016
Auteur: Redactie

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda

NHTV, 3FM en de gemeente Breda onderzoeken impact Serious Request op stad Breda
Het Glazen Huis vorig jaar in Heerlen
NHTV gaat samen met 3FM en de gemeente Breda de impact van 3FM Serious Request op de stad Breda onderzoeken.

Het Glazen Huis staat vanaf vandaag in Breda. Het is de tweede keer dat het evenement de Brabantse stad aandoet. In 2008 voerde NHTV dit onderzoek ook voor de gemeente uit. Destijds waren de uitkomsten verrassend positief. Ongeveer 200.000 bezoekers bezochten dat jaar het Glazen Huis en gaven ongeveer vier miljoen euro uit in de stad. 94% van de Bredanaars gaf destijds aan trots te zijn op de stad en zich verbonden te voelen met het evenement.


Wat gaat NHTV precies onderzoeken?


Beleving bij bezoekers

Bezoekers van het evenement worden ondervraagd door studenten van de opleiding Leisure naar hun beleving van de stad. Hoe vonden ze de voorzieningen? Vinden ze de stad prettig, schoon, gastvrij? En komen ze nog een keer terug naar aanleiding van dit bezoek?


Beleving bij bewoners

Bewoners van Breda worden achteraf ondervraagd naar hun beleving van het evenement. Zijn ze trots op hun stad? Voelden ze zich verbonden met het evenement? Waren er negatieve elementen of nemen ze die graag op de koop toe?


Samenwerking tussen stakeholders

Alle partijen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement worden geïnterviewd. Denk hierbij aan de detailhandel, horeca en leveranciers. Zijn ze blij met de samenwerking rondom dit evenement? Blijven ze in de toekomst samenwerken?


Economisch effect

Wat levert dit evenement de stad op aan extra inkomsten? Naar welke verschillende sectoren vertaalt zich deze extra opbrengst door?


Mooi evenement in een slappe periode

"Het vierde kwartaal is in Breda normaal toch een beetje een ondergesneeuwd kwartaal qua evenementen voor de stad. Dus de komst van het Winterland Breda en het Glazen Huis geeft als het goed is een enorme boost aan horeca, detailhandel en de leveranciers”, zegt Albert van Schendel, Hogeschooldocent Sport- & Evenementenmanagement NHTV Academy for Leisure. Dit bleek inderdaad in 2008 het geval met 4 miljoen extra inkomsten.


Breda organiseert ook groot side-event: Winterland

In tegenstelling tot 2008 wordt tegelijkertijd naast Serious Request in de binnenstad ook een winterevenement georganiseerd met een kerstmarkt in het park, een schaatsbaan in de haven, een tijdelijk theater en een glijbaan voor de kinderen. "Belangrijk deze keer is om de stad op zijn best te laten zien en jaarlijks een succesvol event als Winterland te organiseren, aldus van Schendel die benieuwd is naar de uitkomsten van 2016 in vergelijking met 2008. "Er zijn hoge verwachtingen na het succes van 2008, maar het nieuwtje van het Glazen Huis is er 8 jaar later wel een beetje af. Maar daar staat tegenover dat de sfeer nu al erg goed voelt. Het leeft al volop in de stad, veel scholen zijn al actief met allerlei acties. Dus het zou toch wel weer eens een groot succes kunnen worden.”


Veel studenten actief

In totaal zijn 65 studenten van NHTV bij dit onderzoek betrokken, ondersteund door een aantal docenten van de Academy for Leisure. NHTV verwacht de uitkomsten van het onderzoek in maart samen met 3FM en de gemeente Breda te kunnen presenteren.

Link: http://seriousrequest.3fm.nl/
Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek, bewonersonderzoek, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.