Wintersport weer iets populairder

In het winterseizoen van 2015, dat
loopt van 1 oktober 2014 tot en met 24 april 2015, zochten
Nederlanders 980 duizend keer vertier in de sneeuw. Dit was ruim 50
duizend keer vaker dan in 2014. Sinds 2005 neemt het aantal
wintersportvakanties geleidelijk af. In dat jaar gingen Nederlanders
nog bijna 1,3 miljoen keer op wintersport. De wintersportvakantie
maakte ruim 7 procent uit van het totaal aan toeristische vakanties
van Nederlanders in de winterperiode van 2015. Kijken we naar alle wintervakanties dan maken die een derde uit van alle vakanties.
Figuur 1: Aantal wintersportvakanties

Bron: CBS / NBTC NIPO ContinuVakantieOnderzoek
Hogere inkomens vaker naar de sneeuw
In 2015 ging bijna 13 procent van de
Nederlanders uit een huishouden met een bruto inkomen vanaf twee keer
modaal op wintersport. Dit is bijna zes keer zo vaak als personen uit
huishoudens met een inkomen onder modaal, van hen ging ruim 2 procent
op wintersport. Van de Nederlanders die hier qua inkomen tussenin
zitten ging bijna 5 procent op wintersport. Dat komt omdat een wintersportvakantie een relatief dure vakantie is. Een wintersportvakantie met de auto kost bijna twee maal zoveel als een vergelijkbare vakantie in de zomer.
Figuur 2: Aandeel wintersportvakanties naar bruto huishoudinkomen, 2014/'15

Bron: CBS / NBTC NIPO ContinuVakantieOnderzoek
55-plussers wandelen en langlaufen meer
Ruim 9 op de 10 wintersporters jonger dan 55 jaar brengen de vakantie door met alpineskiën of snowboarden. Nog geen 5 procent van hen noemt wandelen of langlaufen als belangrijkste activiteit. Van de 55-plussers was skiën of snowboarden voor 70 procent de hoofdactiviteit. Ruim 27 procent, ongeveer 6 keer zoveel als degenen jonger dan 55, verkiest wandelen of langlaufen als belangrijkste tijdsbesteding tijdens de wintersport.
Oostenrijk weer favoriet
Ruim 90 procent van de wintersportvakanties in 2015 was een lange vakantie, met vier of meer overnachtingen. De populairste bestemming was opnieuw Oostenrijk (52 procent), gevolgd door Frankrijk (17 procent) en Duitsland (13 procent). Een grote meerderheid – ruim 8 op de 10 - reisde met de auto om vervolgens te gaan skiën (78 procent), snowboarden (10 procent) of wandelen (10 procent).
Meer in het Trendrapport
In het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS. Het Trendrapport is te bestellen via de store op nritmedia.nl.