Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-12-2016
Auteur: Maarten van Rijn
NHTV

Smart cities, smart events

Eventmanagement voorbij marketing

Smart cities, smart events
City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van...’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen nogal eens overtrokken. Maar daar ligt de fout: het moet niet gaan over de aantallen, maar om de beleving van de bezoekers.


Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was? Stop met het noemen van het aantal bezoekers, maar tel ze wel! Sterker nog, zorg dat je als organisatie vooraf weet hoeveel mensen aanwezig zullen zijn, waar ze vandaan komen, op welk moment, met welk transportmiddel ze arriveren, wat ze gaan doen en wanneer ze terug gaan. Op deze manier creëer je met event intelligence een optimale bezoekersbeleving. Event intelligence wordt daarmee tot een verlengstuk van smart cities.


"Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was?”


Maarten van Rijn


Data verzamelen

Duidelijk is dat dit fenomeen is gebouwd op een enorme toename van beschikbare data, op alle momenten, op alle plekken en voor allerlei toepassingen. De essentie van de smart city-gedachte zit in het voorspellen en waar mogelijk ook het beïnvloeden van gedrag. Onder in het beïnvloeden van koopgedrag, van verplaatsingsgedrag en van sociaal gedrag. Zo is in Eindhoven het living lab Stratumseind (Kanters 2015) een prachtig voorbeeld hoe dataverzameling vanuit allerlei bronnen (temperatuur, licht, gps, geur en geluid) kan leiden tot inzicht in het gedrag van mensen in de openbare ruimte en de mogelijkheden tot beïnvloeding van dat gedrag. Dat alles in het kader van beleving en veiligheid. Het creëren van een veilige omgeving heeft directe gevolgen voor een positieve beleving en daarmee een positieve uitstraling voor de stad en of een evenement.


Echter het verzamelen van die data is geen eenvoudige klus. Privacy speelt een rol en de beschikbare dataverzameltechnieken zijn ook niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar. Maar de verantwoordelijken betrokken bij de organisaties kunnen het fenomeen van data verzameling in het kader van veiligheid (en dus beleving) niet meer negeren. Recente tragedies - de Loveparade in Duisburg in 2010, de noodlottige nieuwjaarsviering in Shanghai in 2015 en de hadj in Mekka in 2015 - kunnen niet meer worden afgedaan als ‘uitzonderlijk’. Als de verantwoordelijke organisatoren eerder hadden kunnen anticiperen op de enorme toestroom van mensen in die situaties, dan was beïnvloeding van de toestroom mogelijk geweest en had ‘over crowding’ waarschijnlijk kunnen worden voorkomen. En daar liggen nu de kansen voor event intelligence.


Data speeltuin

Het koppelen van data over verplaatsingen van bezoekers aan bijvoorbeeld routes, oppervlaktes, procescapaciteiten betekent dat er al in een heel vroeg stadium het gedrag van de bezoeker beïnvloed kan worden. Denk hierbij niet alleen aan de modaliteitskeuze (de auto of het openbaar vervoer) maar ook aan spreiding van vertrektijden, spreiding van aankomst- en vertreklocaties, de plaatsing van servicepunten, enzovoorts. Alles om te voorkomen dat te veel mensen op het zelfde moment op dezelfde plaats zijn, met alle mogelijke fatale gevolgen van dien. Toch is de interpretatie van de data is vaak nog lastig. Wanneer is er aanleiding om te reageren op de binnenkomende data? Met welke cijfers moet worden gerekend om de juiste beslissingen te nemen? Wie kent de in en outs van grote mensenstromen op evenementen en in binnensteden?


Precies deze vraagstukken worden onderzocht in een nieuwe ‘data-speeltuin’. Als alles loopt zoals gepland dan heeft de Academie Stedenbouw Logistiek en Mobiliteit van NHTV voor 1 september 2016 een eigen lab om te gaan experimenteren met het verzamelen van data. Wifitrackers, routers, lasers en videobeelden: allerlei verschillende vormen van data worden verzameld en in een computerprogramma opgezet om studenten om te leren gaan met dataverzameling en de interpretatie ervan. Een multidiscipliniare aanpak is daarbij belangrijk om geen kansen te laten liggen. In een later stadium zal de vergaarde event intelligence verder worden uitgerold bij evenementen en in binnensteden.


Links
NPO ‘Bezoekersaantallen van evenementen kloppen zelden’: http://nos.nl/op3/artikel/2080492-bezoekersaantallen-van-evenementen-kloppen-zelden.html.

Kanters. T., ‘Stratumseind Eindhoven’ (2015), https://www.facebook.com/LivingLabStratumseind/.


Over de auteur

Maarten van Rijn is docent evenementenlogistiek aan de NHTV Breda University of Applied Sciences.


Dit artikel is eerder geplaatst in het themanummer Cities & Leisure in Transition van MMNieuws dat samen met NHTV Breda is samengesteld. De komende periode plaatsen we meer artikelen uit dit themanummer op het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Meer artikelen tref je ook aan op: http://www.mmnieuws.nl/issue/cities-in-transition-leisure/


CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...