Geplaatst op: 23-12-2016
Auteur: Maarten van Rijn
NHTV

Smart cities, smart events

Eventmanagement voorbij marketing

Smart cities, smart events
City marketing is al heel wat jaren in zwang. Verschillende steden profileren zich als de ‘evenementenhoofdstad van...’. Hoe meer evenementen en hoe meer bezoekers, hoe hoger op de ladder. En hoe meer revenuen voor de stad. In dat kader worden bezoekersaantallen nogal eens overtrokken. Maar daar ligt de fout: het moet niet gaan over de aantallen, maar om de beleving van de bezoekers.


Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was? Stop met het noemen van het aantal bezoekers, maar tel ze wel! Sterker nog, zorg dat je als organisatie vooraf weet hoeveel mensen aanwezig zullen zijn, waar ze vandaan komen, op welk moment, met welk transportmiddel ze arriveren, wat ze gaan doen en wanneer ze terug gaan. Op deze manier creëer je met event intelligence een optimale bezoekersbeleving. Event intelligence wordt daarmee tot een verlengstuk van smart cities.


"Het is de positieve beleving die bezoekers doet terug keren naar de stad of naar een evenement. Waarom dan toch steeds die focus op die aantallen? Omdat de ‘lezer’ bij hoge aantallen denkt dat het dan goed was?”


Maarten van Rijn


Data verzamelen

Duidelijk is dat dit fenomeen is gebouwd op een enorme toename van beschikbare data, op alle momenten, op alle plekken en voor allerlei toepassingen. De essentie van de smart city-gedachte zit in het voorspellen en waar mogelijk ook het beïnvloeden van gedrag. Onder in het beïnvloeden van koopgedrag, van verplaatsingsgedrag en van sociaal gedrag. Zo is in Eindhoven het living lab Stratumseind (Kanters 2015) een prachtig voorbeeld hoe dataverzameling vanuit allerlei bronnen (temperatuur, licht, gps, geur en geluid) kan leiden tot inzicht in het gedrag van mensen in de openbare ruimte en de mogelijkheden tot beïnvloeding van dat gedrag. Dat alles in het kader van beleving en veiligheid. Het creëren van een veilige omgeving heeft directe gevolgen voor een positieve beleving en daarmee een positieve uitstraling voor de stad en of een evenement.


Echter het verzamelen van die data is geen eenvoudige klus. Privacy speelt een rol en de beschikbare dataverzameltechnieken zijn ook niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar. Maar de verantwoordelijken betrokken bij de organisaties kunnen het fenomeen van data verzameling in het kader van veiligheid (en dus beleving) niet meer negeren. Recente tragedies - de Loveparade in Duisburg in 2010, de noodlottige nieuwjaarsviering in Shanghai in 2015 en de hadj in Mekka in 2015 - kunnen niet meer worden afgedaan als ‘uitzonderlijk’. Als de verantwoordelijke organisatoren eerder hadden kunnen anticiperen op de enorme toestroom van mensen in die situaties, dan was beïnvloeding van de toestroom mogelijk geweest en had ‘over crowding’ waarschijnlijk kunnen worden voorkomen. En daar liggen nu de kansen voor event intelligence.


Data speeltuin

Het koppelen van data over verplaatsingen van bezoekers aan bijvoorbeeld routes, oppervlaktes, procescapaciteiten betekent dat er al in een heel vroeg stadium het gedrag van de bezoeker beïnvloed kan worden. Denk hierbij niet alleen aan de modaliteitskeuze (de auto of het openbaar vervoer) maar ook aan spreiding van vertrektijden, spreiding van aankomst- en vertreklocaties, de plaatsing van servicepunten, enzovoorts. Alles om te voorkomen dat te veel mensen op het zelfde moment op dezelfde plaats zijn, met alle mogelijke fatale gevolgen van dien. Toch is de interpretatie van de data is vaak nog lastig. Wanneer is er aanleiding om te reageren op de binnenkomende data? Met welke cijfers moet worden gerekend om de juiste beslissingen te nemen? Wie kent de in en outs van grote mensenstromen op evenementen en in binnensteden?


Precies deze vraagstukken worden onderzocht in een nieuwe ‘data-speeltuin’. Als alles loopt zoals gepland dan heeft de Academie Stedenbouw Logistiek en Mobiliteit van NHTV voor 1 september 2016 een eigen lab om te gaan experimenteren met het verzamelen van data. Wifitrackers, routers, lasers en videobeelden: allerlei verschillende vormen van data worden verzameld en in een computerprogramma opgezet om studenten om te leren gaan met dataverzameling en de interpretatie ervan. Een multidiscipliniare aanpak is daarbij belangrijk om geen kansen te laten liggen. In een later stadium zal de vergaarde event intelligence verder worden uitgerold bij evenementen en in binnensteden.


Links
NPO ‘Bezoekersaantallen van evenementen kloppen zelden’: http://nos.nl/op3/artikel/2080492-bezoekersaantallen-van-evenementen-kloppen-zelden.html.

Kanters. T., ‘Stratumseind Eindhoven’ (2015), https://www.facebook.com/LivingLabStratumseind/.


Over de auteur

Maarten van Rijn is docent evenementenlogistiek aan de NHTV Breda University of Applied Sciences.


Dit artikel is eerder geplaatst in het themanummer Cities & Leisure in Transition van MMNieuws dat samen met NHTV Breda is samengesteld. De komende periode plaatsen we meer artikelen uit dit themanummer op het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Meer artikelen tref je ook aan op: http://www.mmnieuws.nl/issue/cities-in-transition-leisure/


CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.