Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-01-2017
Auteur: Redactie

Horecava-onderzoek: horecabezoeker positief over duurzaamheidskeurmerk voor de horeca

Horecava-onderzoek: horecabezoeker positief over duurzaamheidskeurmerk voor de horeca
Bron: Shutterstock
Driekwart van de horecabezoekers staat positief tot zeer positief tegenover een duurzaamheidskeurmerk voor de horeca. Dit blijkt uit onderzoek onder horecabezoekers en horecaprofessionals door de Horecava. Een andere belangrijke uitkomst is dat duurzaamheidsaspecten voor de horecabezoekers veel belangrijker zijn dan wordt gedacht door horecaprofessionals. Horecava, de nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, vindt van 9 tot en met 12 januari plaats in RAI Amsterdam. De Horecava heeft als thema Proef de toekomst.


De Horecava heeft van 16 tot en met 28 november 2016 een onderzoek uitgevoerd naar duurzaamheid en trends in de toekomst in de horeca, onder horecaprofessionals en horecabezoekers. De horecaondernemers werd gevraagd wat ze dachten dat de horecagasten zouden antwoorden. Luuk Scholte, beursmanager van de Horecava, vertelt de belangrijkste resultaten van het onderzoek en hoe de beurs daar op inspeelt:


Duurzaamheidskeurmerk van invloed op keuze restaurant

"Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een (zeer) goed idee. Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien (69%) horecagasten hier rekening mee houden bij zijn of haar keus voor een restaurant. Bij een kwart (26%) gaat dit zelfs een (hele) belangrijke rol spelen,” aldus beursmanager Scholte. "Daarnaast zijn duurzaamheidsaspecten (zoals voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten) voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat maar bij 40% van de gasten voedselverspilling een rol speelt. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in.”


De Horecava besteedt komende editie veel aandacht aan voedselverspilling en duurzaamheid. Het onderdeel No Waste Village staat geheel in het teken van praktische oplossingen voor voedselverspilling. Ook heeft de Horecava een nieuw paviljoen dat aansluit bij duurzaamheid: Van Bron tot Bord in Nederland. Lokale en duurzame producten uit de Nederlandse provincies staan hier centraal.


Sceptisch over foodprinters

"Over het gebruik van foodprinters zijn horecabezoekers nog sceptisch,” vertelt Luuk Scholte. "Bijna twee derde van hen (64%) verwacht dat gerechten uit de foodprinter minder lekker smaken en/of een chemische bijsmaak hebben. Mannen denken iets positiever over het gebruik van een foodprinter dan vrouwen.” Het thema van de Horecava, Proef de toekomst, sluit aan bij dit onderwerp; de vakbeurs laat zien welke technologische ontwikkelingen, sferen, smaken en services de horecabranche klaarstomen voor de toekomst. Op het InnovationLAB worden robots gepresenteerd, die worden gebruikt in de facilitaire en hospitality wereld.


Blurring in opkomst

Een ander belangrijke uitkomst ging over blurring. Scholte legt uit: "De huidige consument wil overal en op elk moment van de dag kunnen eten en drinken, de grens tussen horeca en retail vervaagt daardoor steeds meer. Bijna driekwart van de horecabezoekers ziet zichzelf in de toekomst een maaltijd gebruiken bij een ‘niet-horeca-locatie’. Locaties waar al eten wordt verkocht, liggen het meest voor de hand, zoals retail (bakker, slager, groentewinkel 40%) en supermarkt (28%). Voor een kwart is een tuincentrum (26%) of een ziekenhuis/verzorgingshuis (25%) een serieuze optie.” Op de beurs is er veel aandacht voor blurring: de segmenten Koffie en Brood staan dit jaar voor het eerst in één hal op de Horecava, omdat de traditionele bakkerswinkel steeds vaker transformeert naar een bakery/café-omgeving.


Andere opvallende resultaten:

  • Horecabezoekers letten bij het uit eten gaan vooral op sfeer/ambiance, gastvrijheid en prijs.
  • Vrouwelijke restaurantbezoekers vinden gezonde gerechten belangrijker dan mannen, terwijl bij mannen gastvrijheid meer een rol speelt.
  • Horecabezoekers hebben verschillende ideeën over ‘uit eten’ in de toekomst. Er wordt gedacht aan technologische aspecten die het bestelproces of de bereiding gaan versnellen/veranderen en het uit eten gaan onpersoonlijker maken. Er zijn ook horecagasten die juist verwachten dat sfeer en ambiance er toe blijven doen, en dat niet de techniek, maar gezondheid en duurzaamheid belangrijk worden.
  • Horecaprofessionals verwachten dat nieuwe technologieën in de toekomst zorgen voor meer gemak en snelheid. Ze bieden meer aansluiting bij de wensen van de horecagast. Ook verwachten de professionals dat het in de toekomst gaat om het creëren van beleving en dat de consument centraal staat


Over Horecava

De Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, vindt plaats van maandag 9 tot en met donderdag 12 januari 2017 in RAI Amsterdam. Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, consumentengedrag, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...