Volop inspiratie in Holland Paviljoen Vakantiebeurs 2017
Column

Heb je de afgelopen jaren de Vakantiebeurs bezocht? Je zag langzaam aan het Holland Paviljoen in elkaar schrompelen. Een hoopje zielige wanden die officieel stands heten bleven overeind staan. Het was niet meer om aan te zien. 2017 betekent een omslag. Bruisend staan de standhouders die zich willen laten zien onder de vlag van Holland. Het is er leuk. Weer lekker veel stands. Bereid je wel voor op een specifieke doelgroep.
Waar je ook loopt,
het aandeel grijze haren is enorm. Heel af en toe loopt er nog een
koppeltje dertigers door het paviljoen. Bij de stand van de ANWB met
daarin de leukste uitjes van Nederland – een aparte stand naast de
gewone standruimte van deze organisatie – komt een verdwaalde
moeder met kind langs op zoek naar Roodkapje van de Efteling. Een dag
eerder won dit grote attractiepark nog de landelijke titel Leukste
uitje van Nederland. Het zijn de uitzonderingen in de seniorenmassa.
Eerlijk is eerlijk, de drie grote standruimten van de ANWB zorgen ook
voor een grote stroom langs en door het vernieuwde Holland
Paviljoen.
Het Holland Paviljoen heeft weer schwung.
Rondom een kleine molen als symbool van Nederland, vind je een grote
rijkdom aan stands. Van Maasmeanders, afgelopen bijna winnaar van
onze Toeristische Samenwerking Award, tot b&b-bon. Van het hippe
Lookout tot diverse regio's, zoals Gelderland met zijn nieuwe lijn
van toeristische magazines. De gangpaden puilen uit, de buzz gezellig
en veel nieuwsgierige ogen die alles opslorpen.
Maar wie grijpt de bezoeker echt? Wie kan de mensen uit de gangpaden trekken. De eerste trend is VR. Virtual reality kom je op diverse stands tegen. Bij de stand van de Leukste uitjes in Nederland kun je virtueel de nieuwe dierentuin Wildlands, of is het een pretpark, een virtueel bezoek brengen. Ook de Amsterdamse toren Lookout kun je door de vr-bril bezoeken. Heel slim zet Lookout gewoon een model neer. Een manshoog nagebouwd model dat goed verlicht is zodat alle functies opvallen. Nu passen krijgen bezoekers door dat een van de restaurants boven in de toren ronddraait. Even staan mensen stil. Een mooie pakkans voor de standbemanning om passanten meer over de Lookout te vertellen. Model en virtual reality vullen elkaar goed aan. De ene bezoeker neemt even een paar minuten om de bril op te zetten terwijl de ander slechts luttele tientallen seconden door de modeltoren ziet wat mogelijk is.
Holland Casino (Utrecht) weet de aandacht te trekken. De senior vindt de gokspellen die gespeeld worden met het publiek mateloos boeiend. Jammer dat de spellen op de beursvloer plaatsvinden. Meer dan de tweede rij kan niets meer meemaken.
Bij de aanvang van de beurs bracht de organisatie een opvallend getal naar buiten. Twee derde van de bezoekers komt ook om naar nationale mogelijkheden voor een vakantie of dagje uit te kijken. Dit jaar komen naar verwachting weer meer dan 110.000 bezoekers naar de Jaarbeurs. Een stevige massa. Daar kun je toch rendement uithalen? Dat blijft een lastige vraag. Slimme marketeers van attracties en regio's halen meer rendement via allerlei online toepassingen. Helemaal afschrijven van een beursconcept is niet nodig als je de sterke beursstand ziet in hun optreden. Pak dan wel een product en concept dat past bij de oudere bezoeker. Nog belangrijker; maak je stand interactief. Spel, virtual reality, workshop, tips of wedstrijd, grijp hun aandacht. Tenslotte is deze beurs niet alleen inspireren en informeren over reizen en uitjes maar het is ook een uitje op zich. Dan wil je wel vermaakt worden.