Luchthaven Lelystad mag definitief worden uitgebreid

Het is de bedoeling dat Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol overneemt. Door de sterke groei van Schiphol wordt dat scenario steeds realistischer, ondanks de scepsis van veel luchtvaartmaatschappijen die liever op de nationale luchthaven blijven. Schiphol heeft ruimte voor 500.000 vliegbewegingen, vorig jaar bleef de teller staan op 479.000. Lelystad moet in 2018 de eerste vakantievluchten verwerken. Lelystad Airport is een volledige dochteronderneming van de Schiphol Group.
Uitbreiding
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1.250 meter naar 2.700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. Hiermee wordt de luchthaven geschikt gemaakt voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en de Airbus A320. Tegen het bestemmingsplan waren twee akkerbouwers en de Vogelbescherming in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak.
Bruine en blauwe kiekendief
De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat de gemeenteraad de zekerheid heeft verkregen dat de 'natuurlijke kenmerken' van de omliggende Natura 2000-gebieden niet zullen worden aangetast door de uitbreiding van de luchthaven. Er is voldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen van de uitbreiding voor de vogels die in en rond deze gebieden aanwezig zijn. Uit die onderzoeken heeft de gemeenteraad kunnen concluderen dat de 'instandhoudingsdoelen' voor de bruine en blauwe kiekendieven in de Oostvaardersplassen door de uitbreiding niet in gevaar komen.