De weg naar ‘Millennial-proof’ voor de reismagazinewereld
Studentenbijdrage Vrijetijdstudies
Demi Bokern, bachelorscriptie NHTV internationaal hoger onderwijs Breda (afgestudeerd 2016) e-mail: demibokern@hotmail.com
Heb je als bedrijf nog geen online aanwezigheid, bevat jouw website weinig waardevolle content en spreek je een beperkte doelgroep aan? Dan ben je irrelevant, onbelangrijk! De Millennials zijn opgegroeid met een altijd-online leefstijl. Door je te verdiepen in deze doelgroep en je online aanwezigheid te definiëren, blijf je in de toekomst bestaan. Met REIZ& Magazine als opdrachtgever is er onderzoek gedaan naar de online positionering van reismagazines en hoe deze positionering eruit moet zien om de Millennials aan te spreken en te bereiken.
De inspiratiefase van de Millennials
Eén van de meest besproken doelgroepen in de reisbranche is de Millennials: reizigers in de leeftijdsklasse 18 tot en met 35 jaar, online en mediasmart. Zij lezen bijna geen printmagazines meer door de komst van internet, waar alles gratis te vinden is. De Millennials lezen online precies wat zij interessant vinden. Zij lezen op artikelniveau, wat een andere manier van content delen met zich meebrengt. Mensen zoeken dingen op Google en struikelen erover op social media. Direct naar een website zit er niet meer in.
Voor de Millennials is een proces te zien van inspiratiefase tot het op reis gaan. Dit proces laat zien op welk moment, welk kanaal ingezet moet worden om de juiste content aan de Millennials te bieden. Instagram is de plek waar zij zich laten inspireren door reisfoto’s. Voornamelijk door influencers die dezelfde leeftijd en interesses hebben als de Millennials. Zo behoren zij beide tot een community, zoals wereldreizigers, kampeerders of luxe zonvakantiegangers. Als bedrijf is het interessant om een influencer aan je merk te binden om je merk een gezicht te geven en het bereik te vergroten. De influencer is een ambassadeur van jouw merk.
Facebook is ook belangrijk tijdens de
inspiratiefase van de Millennial. Hier worden foto’s, video’s en artikelen
gedeeld. Op Facebook vinden de Millennials interessante artikelen, waardoor zij
doorklikken naar de website. ‘Ik ben een echte doorklikconsument’ (Ashouwer
2016). Zodra de Millennials op de website zijn, klikken zij door naar andere
pagina’s en websites. Om de juiste doelgroep te bereiken op Instagram en
Facebook dient social media advertising ingezet te worden.
De Millennial heeft de bestemming gekozen en zoekt gericht naar informatie op Google. Er zijn een aantal eisen voor de websites waar zij op terecht komen:
- Persoonlijke verhalen aan de hand van reisblogs, waar de Millennials lezen over contact met locals, hotspots, onontdekte en authentieke plekken. Bloggers kunnen ingezet worden voor dit stuk user generated content.
- Professionele content met informatie van bedrijven in de reisbranche. Denk hierbij aan praktische tips en bezienswaardigheden.
- De website moet een goede combinatie zijn van mooi beeld en korte teksten.
De Millennial heeft voldoende
informatie verzameld en boekt de reis. Vervolgens koopt de Millennial een
reisgids en dan kan de reis beginnen.
Mobiel en Millennials
Mobiel is voor de Millennials onmisbaar, zeker tijdens de inspiratiefase. Hierbij wordt de smartphone bedoeld, want geen van de ondervraagde Millennials maakt gebruik van een tablet. ‘Als je kijkt naar percentages, dan is 80% mobiel en 20% boeken, televisie en dat soort dingen’ (Van Onna 2016). De Millennials maken met hun mobiel het meest gebruik van social media, maar ook om te Googlen, te e-mailen en beelden te bekijken. Een responsive website, mobile first en digital first zijn een must om je bereik te vergroten en de Millennials aan te spreken. Een mobiele app daarentegen is voor het opdoen van reisinspiratie en -informatie geen must. Een app wordt gedownload wanneer het nuttig is, maar wordt vervolgens weer verwijderd. Toch maakt de Millennial nog gebruik van de computer. De gebruiksmomenten voor mobiel en computer zijn in onderstaande infographic te zien.
Online verdienmodellen
Er is niet één manier om online geld
te verdienen, meerdere verdienmodellen dienen naast elkaar gebruikt te worden.
Zo zijn er twee verdienmodellen die bij de Millennials blijken te werken. De
eerste is content verkopen. Het moet wel fantastische content zijn. Alleen dan
is de Millennial bereid hier geld voor te betalen. Het is daarom van belang de
Millennial te laten weten dat de content interessant genoeg is en makkelijk
toegankelijk, dus geen omslachtige betaalmethodes. Denk bij content verkopen
aan online reisgidsen: digitale dossiers van een bestemming voor een bedrag
rond de €2,50. Uit het onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat de
Millennials voor de reis een reisgids kopen. Mobiel wordt steeds belangrijker,
daarom zal het voor deze doelgroep relevant zijn om een reisgids op de mobiel
mee op reis te nemen.
Het tweede verdienmodel is native
advertising. Een crossmediale propositie is van belang om adverteerders aan je
te binden, alleen print is ook hierbij niet meer genoeg (Vader 2016). Bij
native advertising sluiten de advertenties aan bij de content op de kanalen.
Door een influencer aan je merk te binden, die jouw bereik vergroot, is de kans
groot dat adverteerders met je willen samen werken (Mosk 2016).
Een contentstrategie is het allerbelangrijkste
Online maakt het mogelijk meerdere
doelgroepen aan te spreken, zolang je maar de juiste kanalen inzet (Mosk 2016).
Voor welke doelgroep er uiteindelijk gekozen wordt - of dit nou de Millennials
zijn of niet - om online succes te behalen is een goede contentstrategie van
groot belang. Wat wil je vertellen, wat is je intentie en welke doelgroep wil
je aanspreken? Hierop stem je een contentstrategie af en die vertaal je naar
verschillende kanalen (Vader 2016): de kanalen waar de doelgroep zich bevindt
en waar jouw content het beste tot zijn recht komt.
Naast een contentstrategie moet er
gekeken worden naar de redactie. Een online redactie heeft namelijk andere
talenten in huis, zoals iemand die goed is in het schrijven van SEO-teksten,
een social media-expert en iemand die goed is in het maken en monteren van
video’s (Mosk 2016).
Is jouw bedrijf al Millennial-proof? De online ontwikkelingen gaan razendsnel. Er moet snel geschakeld worden om online aanwezigheid te creëren, je website te voorzien van waardevolle content en het bereik te vergroten binnen één of meerdere doelgroepen. Van de Millennials kun je leren!
Geraadpleegde bronnen
Ashouwer, S. (2016 Maart 01) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.
Mosk, I. (2016, April) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Amsterdam.
Onna, J. ,van (2016, Maart 02) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.
Vader, C. (2016, April) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.