Geplaatst op: 17-02-2017

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Het wordt een hele klus om tijdens carnaval te controleren of een geschminkte tiener niet stiekem een biertje probeert te bestellen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) promoot daarom bij haar leden een systeem van polsbandjes, waarmee vooraf de leeftijd van de jonge gasten wordt vastgesteld. In veel gemeenten in het zuiden van het land is dit al gangbaar, maar het systeem kan volgens KHN nog veel vaker worden ingezet. Ook werkt KHN samen met de GGD Hart voor Brabant, die een posteractie houdt bij cafés waarop te lezen valt: ‘Prins Carnaval weet van NIX18 – niet roken-niet drinken’.


Volgens de wet is een horecaondernemer verplicht om de leeftijd van zijn (jonge) gasten te controleren voordat alcoholhoudende drank wordt geschonken. Horecaondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in. Maar nu de praktijk: de handhaving is tijdens carnaval haast niet te doen, omdat bij geschminkte gasten moeilijk is vast te stellen of hij of zij 18 jaar of ouder is.


Gratis polsbandje

In de gemeente Dongen bijvoorbeeld gebruiken ze de bandjes al voor het vierde jaar. Vice-voorzitter Ferry van Kessel van KHN afdeling Dongen, noemt het systeem een groot succes. Als eigenaar van Café Gasterij Den Hamse Bok krijgt hij zelf ook en zeker tijdens carnaval veel jongeren over de vloer. "Bij ons kunnen jongeren tussen de 18 en 25 jaar de week voor carnaval een gratis polsbandje van textiel met een eenmalige metalen sluiting afhalen, nadat zij zich hebben gelegitimeerd. Daarna is legitimatie in de veertien deelnemende horecazaken niet meer nodig.”


Discussie met ouders
Het systeem werkt goed, jaarlijks worden in Dongen tijdens carnaval ruim 2000 bandjes uitgegeven. Maar volgens Van Kessel is de discussie met de ouders vaak nog veel lastiger. "Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf 16 jaar wel alcohol mogen drinken, in tegenstelling tot de wetgeving. Dat levert veel discussie op.”


Vrolijke poster

Naast de polsbandjes steunt KHN ook de posteractie van de GGD Hart voor Brabant. Op de vrolijke poster is te lezen dat prins carnaval ‘van NIX18 weet’. Daarmee wordt aangesloten op de landelijke campagne om roken en drinken onder 18 jaar te ontmoedigen. Ook organiseert de GGD voorlichtingsbijeenkomsten met ouders.


Een groot aantal gemeenten in Limburg schrijft de ouders aan. In een brief, die met steun van KHN wordt verzonden, wijzen de gemeentebesturen ouders op hun verantwoordelijkheid als het om alcoholgebruik van kinderen onder de 18 jaar gaat en worden tips gegeven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, leeftijdsgrens, handhaving, campagne

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.