Geplaatst op: 23-02-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Campings investeren in waterpret

Campings investeren in waterpret
Waterattractie Camping de Boomgaard
Meerdere Nederlandse campings investeren voor het seizoen 2017 in waterpret. Zij zien glijbanen, zwembaden en sprayparks als een belangrijke toegevoegde waarde voor hun gasten. "Het plezier dat kinderen en hun ouders krijgen van een glijbaan is onbetaalbaar", zegt Arno Uithol van Veluwe Vakantieparken. Belangrijke spelers op de Nederlandse markt zijn Watergames & More en Van Egdom.

Veluwe Vakantieparken ’t Schinkel en De Pampel in Hoenderloo krijgen deze zomer elk een spectaculaire waterglijbaan: de GoH20 Challenger. Watergames & More verzorgt de de installatie van de glijbanen. Dit bedrijf is ook actief in het Zeeuwse Westkapelle waar een complete waterattractie voor camping de Boomgaard wordt gebouwd. Ook camping 't Veld in Rheeze (Overijssel) heeft een GoH20 Challenger waterglijbaan met daglichteffecten aangeschaft. En tot slot start Libéma op vakantiepark de Beekse Bergen in april met de bouw van een nieuw centrumgebouw met daarin een zwembad en een Spray Park.


Waterpret belangrijk voor gasten

De twee campings op de Veluwe investeren ieder jaar in een bepaald onderdeel van de camping. Dit jaar was het grote zwembad aan de beurt. Voor beide campings viel de keuze op een glijbaan, omdat Arno Uithol van Veluwe Vakantieparken merkte dat de belangstelling voor waterpret de afgelopen jaren enorm is toegenomen onder zijn gasten: "Het plezier dat kinderen en hun ouders krijgen van een glijbaan is onbetaalbaar. Het is de investering meer dan waard. Naar verwachting worden de glijbanen in april opgeleverd, ruim op tijd voor de zomer.” Daarnaast is een glijbaan op de camping of bij een zwembad een mooie eye-catcher die naar voren springt en de aandacht trekt.


Veluwecampings

De GoH20 Challenger die aan het zwembad van camping De Pampel komt te staan, is 15 meter lang. De GoH20 Challenger die bij camping ’t Schinkel gebouwd gaat worden, is 25 meter lang en beide hebben ze een buisdiameter van 1 meter. De glijbanen krijgen een volledig dichte buis en worden voorzien van daglichteffecten die voor een bijzonder effect zorgen. De badgasten van beide campings bereiken het startplatform van de glijbaan door het oplopen van een spiraaltrap en de glijbaanrit eindigt in het zwembad.



Waterpret is compleet

Met de komst van een waterglijbaan is de waterpret bij Veluwe Vakantieparken compleet. Afgelopen jaar werd er op Camping de Pampel al een compleet nieuw kinderbad geopend. Uithol: "Naast een fijne kampeerplek en mooi sanitair, zien we dat onze gasten het steeds belangrijker vinden dat er bijzondere voorzieningen op een camping te vinden zijn. Het nieuwe kinderbad van afgelopen jaar is een groot succes en vandaar dat we voor 2017 hebben besloten nog meer waterpret toe te voegen.”


Camping de Boomgaard

In het Zeeuwse Westkapelle werkt Watergams & More aan een waterattractie voor camping de Boomgaard. De attractie combineert drie G0H20 waterglijbanen met een Spray Park. De thematisering geeft het park een unieke uitstraling. e drie glijbanen richten zich elk op een andere leeftijdsgroep.


De waterattracties gecombineerd

De Waverijder is een brede en lage glijbaan, die uitkomt in het Spray Park. Deze is geschikt voor de kleine bezoekers. De tweede glijbaan, de Challenger, is een snelle buisglijbaan die geschikt is voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar. De laatste glijbaan is spectaculair voor oudere kinderen. De glijbaan mondt namelijk uit in een trechter, de Jiggler. Het Spray Park brengt alle elementen samen en is perfect voor kleine kids om veilig in te spelen. In het Spray Park staan diverse fonteinen, sproeitoestellen en andere speelobjecten. Zo heeft de totale waterattractie elke leeftijdsgroep wat te bieden.



Unieke thematisering

De thematisering die is toegepast heeft een warm en speels karakter. Er is gebruikgemaakt van zachte kleuren en organische vormen. De stalen constructiebuizen worden bewerkt met unieke houttexturen. Hierdoor krijgt de attractie een natuurlijke uitstraling. Het Zeeuwse landschap komt daarnaast terug in de toren, waarin alle glijbanen starten. De toren is namelijk geïnspireerd op de bekende Zeeuwse schuren.


Camping ’t Veld

Camping ’t Veld in Rheeze kan haar gasten deze zomer verblijden met een gloednieuwe waterattractie, een GoH20 Challenger waterglijbaan. De waterglijbaan is geschikt voor alle leeftijden en is uitgerust met unieke daglichteffecten. De gasten kunnen aan het eind van de glijbaanrit hun tijdscore bekijken en tegen elkaar strijden om de snelst gegleden tijd.


Onderhoudsarme en stabiele constructie

De waterglijbaan start op 5,3 meter hoogte en is in totaal 47 meter lang. De waterglijbaan heeft een buisdiameter van 1 meter. De buissegmenten van de waterglijbaan hebben géén zijnaden en sluiten op elkaar aan met een messing- en groefverbinding. De buissegmenten sluiten hierdoor naadloos op elkaar aan. Hierdoor is de waterglijbaan meer onderhoudsarm en de constructie stabieler.



GoH2O Challenger

De GoH2O Challenger is uitgerust met unieke daglichteffecten en sensoren die de gegleden tijd van de gasten meten. Aan het eind van de waterglijbaanrit komen bezoekers uit in een catch unit. Boven de catch unit hangt een scorebord met daarop hun gegleden tijd. Gasten kunnen hun score vergelijken met die van anderen en elkaar uitdagen om de snelste score te behalen. Het spelelement maakt de waterglijbaan bijzonder en uitdagend voor gasten.


Efficiënt ruimtegebruik

Bij het ontwerpen van de waterglijbaan is de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk benut. Het dak en de wanden van het zwembad kunnen in de zomermaanden gedeeltelijk open, dus bij de bouw van de waterglijbaan is hiermee rekening gehouden. De waterglijbaan gaat voor een groot deel over het dak heen, zodat de wanden en het dak van het zwembad ’s zomers en ’s winters open en dicht kunnen blijven gaan.


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, zwembaden, waterparken, glijbanen

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...