Geplaatst op: 27-02-2017
Auteur: Marc Gerlings

Populariteit motorfiets stijgt

Populariteit motorfiets stijgt
Foto: Jaarbeurs

MOTORbeurs Utrecht trok gedurende vier dagen - met op de vierde dag de 100ste verjaardag van de Jaarbeurs - bijna 97.820 motorliefhebbers. Na de positieve berichtgeving van de BOVAG dat er in 2016 fors meer nieuwe motorrijders bij zijn gekomen, blijkt ook uit het toegenomen bezoekersaantal van de beurs dat motorrijden in de lift zit. Dit betekent een mooie start van het motorseizoen.


Maar liefst 97.820 motorfans bezochten van donderdag 23 februari tot en met zondag 26 februari de MOTORbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Daarmee is het bezoekersaantal ten opzichte van vorig jaar iets gestegen. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat 89% van deze groep al een motor bezit. 7% heeft er nog geen maar is wel serieus van plan om binnenkort rijlessen te volgen en 4% heeft geen motor. Een vijfde van de bezoekers heeft een nieuwe motor en 63% rijdt op een tweedehands. Een op de tien is van plan om binnen nu en een jaar een nieuwe motor te kopen. Bijna een derde gaat voor een tweedehands.

betaalbare middenklassers
Bezoekers konden zich in één keer oriënteren op nieuwe modellen, motorkleding, trends, accessoires, op maat gebouwde motoren, helmen, navigatie, motorreizen, racers en veel, héél veel meer. Daarbij lag de focus dit jaar op de belangrijkste trend: de betaalbare middenklassers die momenteel heel erg populair zijn. In de afgelopen jaren zijn bijna alle fabrikanten ook juist in dit segment met motoren gekomen.


1 op de vijf Nederlanders heeft motorrijden op bucketlist staan
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope in samenwerking met de MOTORbeurs blijkt dat maar liefst 1 op de 5 Nederlanders motorrijden op zijn bucketlist heeft staan. Het onderzoeksbureau vroeg 1000 willekeurige Nederlanders wat ze ooit in hun leven nog eens willen doen, waarop motorrijden plaats 5 en 6 van de Top 10 in blijkt in te nemen. Desgevraagd vinkte maar liefst 19% van het panel ‘leren motorrijden’ en/of ‘een mooie reis maken op de motor’ aan. Hiermee scoort motorrijden opvallend hoog.

Trefwoorden: motorfiets, motor rijden, toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.