Sterkste omzetgroei voor horeca in 16 jaar

In het vierde kwartaal van 2016 hebben hotels, restaurants, snackbars en cafés 0,9 procent meer omgezet dan in het derde kwartaal van 2016. De omzet van de horeca neemt al bijna vier jaar onafgebroken toe. Op cafés na steeg de omzet in alle branches. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam in het vierde kwartaal toe. Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2016 behaalde de horeca 6,5 procent meer omzet dan in 2015. Dat is de hoogste groei sinds 2000.
Vierde kwartaal
Binnen de horeca steeg de omzet van hotels in het vierde kwartaal, met 2 procent, het meest. Hotels ontvingen eind 2016 zowel meer Nederlandse als buitenlandse gasten. Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, noteerden een omzetgroei van 1,4 procent in het vierde kwartaal. Restaurants boekten 0,6 procent meer omzet dan in het derde kwartaal. Voor snackbars en restaurants was de omzetgroei hiermee minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen. De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal met 0,5 procent gedaald. In het voorgaande kwartaal steeg de omzet nog met 3,3 procent.
Figuur 1: Ontwikkeling omzet horeca 4e kwartaal 2016, seizoengecorrigeerd

Bron: CBS
In 2016 heeft de horeca 6,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat is de grootste omzetgroei in 16 jaar tijd. De voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet lag 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. De snackbars behaalden in 2016, met bijna 10 procent, de hoogste omzetgroei binnen de horeca. Bovendien was het de sterkste omzetgroei van snackbars sinds het begin van deze meting. Restaurants boekten in 2016 ruim 6 procent meer omzet, gevolgd door cafés met 5,7 procent en hotels met 5,0 procent.
Figuur 2: Kwartaalomzet horeca, seizoengecorrigeerd

Bron: CBS
Figuur 3: Jaaromzet horeca naar branche

Bron: CBS