Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid
Inspiratie marketing en cheques voor kamperen
De Franse Camping Travel Club gooide resoluut zijn tariefstructuur om. Directeur Bertrand Billot liet onderzoek doen omdat kamperen in zijn ogen een ander business model nodig heeft. Is dat door de vraag van de consument of is het een bedrijfsproces?
De Camping Travel Club ziet zich als specialist in campingverblijven in het laag- en middenseizoen in Frankrijk. Om dit te realiseren vond een schaalvergroting plaats door de samenvoeging van de formules voor campingplaatsen (Camping Cheque) en accommodaties (Holiday Cheque). Hiermee kunnen meer dan zeshonderd campings in Europa eenvoudig hun omzet verhogen, meldt het bedrijf. Dat was niet het enige, meteen werd de tariefstructuur voor gasten omgegooid.
"Wij willen ons aanbod opsplitsen om zo een betere zichtbaarheid aan elke camping afzonderlijk te kunnen bieden. Met het oog op wat de concurrentie aanbiedt, komen wij met een nieuw eerlijk prijssysteem waar een echt kwaliteitsbeleid aan verbonden is”, legt BertrandBillot, algemeen directeur vaninkooporganisatie VacaliansPro uit waar de Camping Travel Club onder valt.
Eenvoud lijkt het antwoord voor een heldere positionering:
De prijs voor campingplaats op een 3*-camping is €15 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 4*-camping is €17 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 5*-camping is €19 per nacht.
Maar komt die verandering in marketing- en prijsformule door marktonderzoek of is de samenvoeging de basis van de verandering? We vroegen het aan directeur Bertrand Billot. "Het economisch model moest wel aangepast worden en daarbij past ook een andere presentatie van het aanbod. Er zijn heel veel catalogi voor de kampeerder. We denken dat je niet in de markt van een catalogus moet bewegen naar meer informatie over de kwaliteit van de bestemmingen. Niet alleen het aanbieden van de topcampings maar ook de campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen. Het gevoel op de camping dat je gast bent en bij de familie van de eigenaar hoort. Daarom is het geen Gouden Gids waarin alles aanwezig is. Met die positionering krijgen we weer echt een voet aan de grond.”
"Campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen"
De eerste resultaten?
Billot geeft toe dat de inspiratie voor de veranderende formule deels uit marktonderzoek komt en deels door de samenvoeging. Bertrand Billot: "We zien in het marktonderzoek dat mensen anders tegen de prijs aankijken. Daarom is bewust de verdeling gemaakt tussen de 15 en 19 euro. Tegelijkertijd zochten we naar manieren waarop de camping zich beter kan presenteren. Je ziet als verandering in de campingmarkt dat er enerzijds gezocht wordt naar die interessante deal. Maar ook dat mensen zekerheid willen over de campings. Daarom geven we veel informatie over de bedrijven.”
Na de start, voor de Nederlandse markt begin januari 2017, werden de boekingen in de gaten gehouden. Billot wil met de vaklezers delen hoe de formule geboekt wordt. 40% boekt de eerste categorie, de tweedecategorie trekt ook 40% van de boekingen, de derdecategorie behaalt 20%.
VacaliansPro start binnenkort met twee projecten om de campings enthousiast te krijgen voor het jonge merk Camping Travel Club.
- Betaling binnen 48 uur
Door een tool wordt het mogelijk het bedrag van tevoren te factureren. Hiermee kan de camping 48 uur na het verblijf van de klanten betaald worden.
- Ledentijdschrift
Oprichting van een tijdschrift dat een keer per kwartaal verschijnt en gewijd is aan de deelnemende campings en die de leden op de hoogte houdt van al het nieuws vanVacaliansPro en alle mogelijkheden (Camping Travel Club,Gain,TohapiPro).
Nederland kernmarkt
Bertrand Billot over het vervolg van het aangepaste concept:
"2017 zien we als het jaar van de introductie en 2018 gaan we helemaal voluit.
Dan willen we ook overstappen naar een pas die de klant ook kan gebruiken voor
diensten buiten de accommodatie. Regionaal zijn we daar al mee begonnen. De
gasten vragen meer mobiele applicaties en online aanwezigheid. Dat gaan we
samenbrengen, bijvoorbeeld voor fietsverhuur, musea die extra open zijn en heel
veel toeristische informatie. Er zijn nu meer dan 200.000 kaarten in omloop met
een bestand van 70.000 actieve klanten. De kernmarkten voor de merkverandering
zijn Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk.”
"200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten"
Billot ervaart het veranderen van de gewoontes nog als lastigste onderdeel. Oude bestaande kampeerclubs veranderen niet zo snel. "Het is als het wakker kussen van sneeuwwitje. Dat is meteen ook het mooie. De verandering is moeilijk maar door de jonge groep mensen achter het merk is er veel enthousiasme. Dat vind ik persoonlijk heel verrijkkend.”
Bertrand Billot: "Oude kampeerclubs veranderen is als het wakker kussen van sneeuwwitje.” Foto: VacaliansPro
Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2017.