Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-03-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken
Bron: Shutterstock
50 ondernemers uit Goes, Oostkapelle en Renesse doen mee aan het Europese project PROFIT. Zij gaan in het komende jaar samen met HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland ontdekken welke kennis zij middels big data kunnen opdoen over de toeristen in hun regio.

Elke ondernemer beschikt in meer of mindere mate over gegevens van zijn gasten: variërend van reserveringsgegevens bij verblijfsaccommodaties tot het aantal verkopen per dag in een winkel. De uitdaging is om al dit soort gegevens met elkaar te combineren (big data), om zo zicht te krijgen op de bezoekers in een gebied en hun wensen. Het gaat hierbij niet om het volgen van individuen, maar om het herkennen van patronen: kunnen we bijvoorbeeld zien of gasten van bedrijf X ook altijd naar bedrijf Y gaan? En zijn er dan verschillen te ontdekken tussen bepaalde perioden of bepaalde groepen gasten? Op deze manier kunnen ondernemers beter inspelen op de interesses van hun gasten. Denk maar aan de voorbeelden van grote webwinkels: daar worden producten aanbevolen op basis van het koopgedrag van anderen. Een toeristische bestemming werkt natuurlijk anders dan een webwinkel: in plaats van één bedrijf gaat het om tientallen bedrijven, die te maken hebben met dezelfde gasten. Arjen Maljaars, eigenaar van hotel-restaurant Anno Nu in Oostkapelle, ziet deelname aan PROFIT dan ook als kans om samen met collega-ondernemers in Oostkapelle veel beter in te spelen op de wensen van gasten.


Samenwerking HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland

In dit project bundelen de HZ en Impuls Zeeland hun krachten. De HZ brengt de expertise van Kenniscentrum Kusttoerisme en de onderzoeksgroep Data Science in. Samen met Impuls Zeeland helpen ze ondernemers bij het benutten van de opgedane kennis. Adri de Buck, voorzitter College van Bestuur van de HZ: "Ik ben er trots op dat wij ondernemers in de Zeeuwse vrijetijdseconomie kunnen helpen bij het benutten van de kansen van big data. Hierbij combineren we onze kennis graag met de expertise van Impuls Zeeland.” Dick ten Voorde, directeur Impuls, vult aan: "Impuls gaat samen met ondernemers aan de slag om de kennis uit alle big data makkelijk toepasbaar te maken en om te zetten in meer business voor toeristisch Zeeland.”


Europees geld voor innovatie

Bij de start van het project zei Carla Schönknecht, gedeputeerde vrijetijdseconomie Provincie Zeeland: "Zeker is dat ICT en digitalisering een grote invloed hebben op de concurrentiekracht van recreatiebedrijven. PROFIT biedt ondernemers de kans om kennis te maken en waarde te creëren met big data.” Ben de Reu, gedeputeerde Europa en grensoverschrijdende samenwerking van de Provincie Zeeland zegt nu: "In het project PROFIT benut Zeeland de Europese gelden die beschikbaar zijn voor het ondersteunen van innovatie. Ik vind het geweldig dat 50 MKB-ondernemers nu al gebruik maken van deze kans en samen met de HZ en Impuls gaan ontdekken welke mogelijkheden big data hen biedt voor innovatie.”


PROFIT

PROFIT is een internationaal project, gericht op het stimuleren van innovatie bij het MKB in de vrijetijdseconomie. PROFIT staat voor ‘PROfessional Framework for Innovation in Tourism’. In Zeeland nemen HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland deel aan het project. Er wordt samengewerkt met partners uit Vlaanderen, Noordwest-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. PROFIT wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Interreg 2 Zeeën-Programma 2014-2020, gecofinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, en bijdragen van Provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Schouwen-Duiveland en Veere.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...