Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Limburg steekt 1,5 miljoen euro in versterking toppositie toerisme

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Op 16 februari kwam de provincie Limburg naar buiten met cijfers rondom verblijfsrecreatie. Deze provincie ontvangt buiten Amsterdam de meeste binnenlandse overnachtingen. Maar er zijn ook zorgen over de kwaliteit van de accommodaties. De redactie vroeg meteen wat de provincie gaat doen. Daar kwam niet direct een antwoord op want een plan was nog in de maak. Nu is het plan af waaruit blijkt dat 1,5 miljoen geïnvesteerd wordt in maatregelen voor een vitale toeristische sector.

De Provincie Limburg trekt 1,5 miljoen euro uit voor het ‘Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector’. Het plan is ontwikkeld in samenspraak met brancheorganisaties, VVV’s, ondernemers, gemeenten en onderwijs-/kennisinstellingen en moet de kwaliteit van de toeristische sector in Limburg een boost geven.

Ondersteunen in investeringen

Het plan voorziet in ondersteuning van ondernemers bij het maken van keuzes voor de toekomst van hun bedrijf, het ontwikkelen van investeringsplannen, kennisverbreding en het stimuleren van nieuw aanbod voor de toerist, waarbij wordt samengewerkt met ondernemers uit andere sectoren, zoals natuur, cultuur of sport. Ook er is binnen het Actieplan geld beschikbaar voor de scholing van personeel en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de toeristische sector.


Kwaliteit moet omhoog
Het Actieplan is één van de uitwerkingen van het Investeringsprogramma Toerisme & Recreatie 2016-2019. Eerder maakte de Provincie 0,5 miljoen euro vrij voor een plan om de verblijfsaccommodaties in Limburg te verbeteren.

"Beiden plannen hangen nauw met elkaar samen”, zegt gedeputeerde Toerisme Eric Geurts de keuzes. "Limburg is nog altijd een toeristische topbestemming en ook de laatste jaren zien we meer bezoekers en overnachtingen. Belangrijk, het is een van de pijlers onder onze economie. De concurrentie is echter moordend, nationaal en internationaal. De druk is groot en de kwaliteit van de accommodaties en attracties is niet overal even hoog. Alleen met topkwaliteit kun je de slag winnen. Het zijn de ondernemers die het moeten doen, maar wij willen ze daar graag een handje bij helpen.”



De context van het actieplan.


Vouchers voor hulp
Het Actieplan is opgesteld in samenspraak met ondernemers, gemeenten, onderwijs-/kennisinstellingen, VVV’s en brancheorganisaties. Eerste speerpunt is ondernemers ondersteunen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Om hen te helpen bij het kiezen van de beste koers voor het eigen bedrijf Er komen vouchers beschikbaar waarmee de ondernemer deskundige hulp kan inroepen bij het maken van deze keuzes of voor het inhuren van deskundige kennis op het gebied van bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling of marktonderzoek. Ook worden relevante cursussen deels vergoed.


Kennisverbreding
Tweede actielijn is kennisverbreding door het leren van elkaar in inspiratiesessies , excursies, waar ondernemers elkaar en betrokken organisaties en kennisinstellingen van elkaar kunnen leren en tevens elkaar ontmoeten. Daarbij wordt branche-overschrijdende samenwerking nadrukkelijk gestimuleerd.

Eric Geurts: "Toerisme heeft veel raakvlakken met cultuur, sport en natuur. Combinaties kunnen tot verrassende en aantrekkelijke initiatieven leiden. We willen ondernemers en organisaties bij elkaar brengen om nieuwe markt-product-combinaties te bedenken.”

Bijscholing personeel
Vierde speerpunt is de (bij)scholing van personeel waarbij de gastvrijheid centraal staat. Door de concurrentie en internationalisering worden steeds hogere eisen gesteld aan de werknemers in de toeristische sector. Samen met onder meer de ROC’s wordt een plan van aanpak ontwikkeld om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en wordt ingezet op de bijscholing van het personeel, zodat Limburg die gastvrije regio blijft.


Regisseur gezocht
Het Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector gaat dit voorjaar van start. De Provincie Limburg stelt een regisseur aan om een en ander vorm te geven.

Trefwoorden: toerisme, overnachten, vakantie, weekend weg, toeristische sector, beleid, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...