Geplaatst op: 09-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Limburg steekt 1,5 miljoen euro in versterking toppositie toerisme

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Op 16 februari kwam de provincie Limburg naar buiten met cijfers rondom verblijfsrecreatie. Deze provincie ontvangt buiten Amsterdam de meeste binnenlandse overnachtingen. Maar er zijn ook zorgen over de kwaliteit van de accommodaties. De redactie vroeg meteen wat de provincie gaat doen. Daar kwam niet direct een antwoord op want een plan was nog in de maak. Nu is het plan af waaruit blijkt dat 1,5 miljoen geïnvesteerd wordt in maatregelen voor een vitale toeristische sector.

De Provincie Limburg trekt 1,5 miljoen euro uit voor het ‘Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector’. Het plan is ontwikkeld in samenspraak met brancheorganisaties, VVV’s, ondernemers, gemeenten en onderwijs-/kennisinstellingen en moet de kwaliteit van de toeristische sector in Limburg een boost geven.

Ondersteunen in investeringen

Het plan voorziet in ondersteuning van ondernemers bij het maken van keuzes voor de toekomst van hun bedrijf, het ontwikkelen van investeringsplannen, kennisverbreding en het stimuleren van nieuw aanbod voor de toerist, waarbij wordt samengewerkt met ondernemers uit andere sectoren, zoals natuur, cultuur of sport. Ook er is binnen het Actieplan geld beschikbaar voor de scholing van personeel en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de toeristische sector.


Kwaliteit moet omhoog
Het Actieplan is één van de uitwerkingen van het Investeringsprogramma Toerisme & Recreatie 2016-2019. Eerder maakte de Provincie 0,5 miljoen euro vrij voor een plan om de verblijfsaccommodaties in Limburg te verbeteren.

"Beiden plannen hangen nauw met elkaar samen”, zegt gedeputeerde Toerisme Eric Geurts de keuzes. "Limburg is nog altijd een toeristische topbestemming en ook de laatste jaren zien we meer bezoekers en overnachtingen. Belangrijk, het is een van de pijlers onder onze economie. De concurrentie is echter moordend, nationaal en internationaal. De druk is groot en de kwaliteit van de accommodaties en attracties is niet overal even hoog. Alleen met topkwaliteit kun je de slag winnen. Het zijn de ondernemers die het moeten doen, maar wij willen ze daar graag een handje bij helpen.”



De context van het actieplan.


Vouchers voor hulp
Het Actieplan is opgesteld in samenspraak met ondernemers, gemeenten, onderwijs-/kennisinstellingen, VVV’s en brancheorganisaties. Eerste speerpunt is ondernemers ondersteunen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Om hen te helpen bij het kiezen van de beste koers voor het eigen bedrijf Er komen vouchers beschikbaar waarmee de ondernemer deskundige hulp kan inroepen bij het maken van deze keuzes of voor het inhuren van deskundige kennis op het gebied van bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling of marktonderzoek. Ook worden relevante cursussen deels vergoed.


Kennisverbreding
Tweede actielijn is kennisverbreding door het leren van elkaar in inspiratiesessies , excursies, waar ondernemers elkaar en betrokken organisaties en kennisinstellingen van elkaar kunnen leren en tevens elkaar ontmoeten. Daarbij wordt branche-overschrijdende samenwerking nadrukkelijk gestimuleerd.

Eric Geurts: "Toerisme heeft veel raakvlakken met cultuur, sport en natuur. Combinaties kunnen tot verrassende en aantrekkelijke initiatieven leiden. We willen ondernemers en organisaties bij elkaar brengen om nieuwe markt-product-combinaties te bedenken.”

Bijscholing personeel
Vierde speerpunt is de (bij)scholing van personeel waarbij de gastvrijheid centraal staat. Door de concurrentie en internationalisering worden steeds hogere eisen gesteld aan de werknemers in de toeristische sector. Samen met onder meer de ROC’s wordt een plan van aanpak ontwikkeld om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en wordt ingezet op de bijscholing van het personeel, zodat Limburg die gastvrije regio blijft.


Regisseur gezocht
Het Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector gaat dit voorjaar van start. De Provincie Limburg stelt een regisseur aan om een en ander vorm te geven.

Trefwoorden: toerisme, overnachten, vakantie, weekend weg, toeristische sector, beleid, Limburg

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...