Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-03-2017

Inspirerende accommodaties bij Dieulefit

Inspirerende accommodaties bij Dieulefit
Voorkant van de Cahutte. Foto: Huttopia Pierrick Verny.

Frankrijk blijft met meer dan 1 miljoen Nederlandse kampeervakanties per jaar de ultieme kampeerbestemming voor ons land. Ook in Frankrijk verandert het aanbod bij de campings. De kleine maar innovatieve keten Huttopia timmert stevig aan de weg. Binnen dat samenwerkingsverband valt camping Dieulefit op met zijn veelzijdigheid aan accommodaties. De accommodatie Cahutte levert voor het vakgebied veel inspiratie op.

Fit met natuur
Huttopia zoekt duidelijk in zijn positionering de fit met de natuur op. Dankzij de lavendelvelden, wijngaarden, olijfboomgaarden, de bergen in het natuurgebied Vercors, velden vol zonnebloemen, watersporten op de rivier de Rhône en de stad Valence, is ook het departement Drôme in de Rhône-Alpes een populaire bestemming. Het is hier waar het paradepaardje van het Franse merk Huttopia ligt: camping Dieulefit, dat een oppervlakte van 19 hectare. Dit jaar geopend van 7 april tot en met 2 oktober.


3 accommodaties waarvan de Cahutte opvalt
Op camping Dieulefit kun je verschillende accommodaties geschikt van 2 tot 6 personen huren, waaronder een volledig houten Cabane huisje, een Canadienne tent op een houten vlonder en de romantische Bonaventure tent met comfortabel tweepersoonsbed.


Bijzonder zijn de 30m² grote Cahuttes – accommodaties met een houten frame en een dak van tentzeil. Beneden is een woonkamer met keuken, houtkachel, wc en douche en boven twee slaapkamers die via een trap in de woonkamer te bereiken zijn. Buiten op het terras een picknicktafel en een barbecue. Onlangs zagen we ook bij concurrenten de productontwikkeling van accommodaties naar twee lagen gaan. De Cahutte valt op door zijn voorzieningen maar ook door de plaatsing in het landschap.


Een aantal Cahuttes kijkt uit over het binnenmeer. Foto: R. Etienne.


Opvallend A-frame. Het tentdoek zorgt onder meer voor kampeerbeleving. Foto: Pierrick Verny.


Veel ruimte tussen de Cahuttes. Foto: R. Etienne


Klein detail maar groot verschil in de beleving: de kenmerkende lavendel vlakbij de Cahuttes. Foto: R. Etienne.


Fit met de natuur in activiteiten
Op de camping zijn verschillende faciliteiten, waaronder een bar, restaurant en kleine supermarkt. Zwemmen kan in een van de twee zwembaden - waarvan er een verwarmd is - of in een binnenmeertje. Dat valt weer samen met de sterke positionering die gericht is op het beleven van de natuur. De ruim verzorgde glampingaccommodaties laten zien dat Huttopia in de gaten heeft wat de Nederlandse markt wil: ontzorgen bij het camperen. Plus voldoende luxe tijdens het kamperen. Toch wil de gast ook volop die natuur beleven en dat is uitgewerkt in de activiteiten.


Van kasteel naar mountainbiken
Om de omgeving te verkennen kun je bij camping Dieulefit fietsen huren. Bezoek bijvoorbeeld Montélimar, bekend van het kasteel Adhémar en de zachte noga die hier nog op ambachtelijke wijze gemaakt wordt, of de dorpjes Le Poët-Laval, Montbrun-les-Bains en het op een heuvel gelegen La Garde-Adhémar dat het label "les plus beaux villages de France” draagt. Hou je meer van actie, ga dan canyoningen, klettersteigen of mountainbiken.


Huttopia sterk in positionering
Sinds haar oprichting in 1999 maakt het Franse campingmerk Huttopia een gestage groei door. Voor het kampeerseizoen 2017 staat het portfolio in Frankrijk op 29 campings. Op de bedrijven doet het denken aan het bekende Nederlandse voorbeeld dat een gelijksoortige positie neerzet: Kennemerduin Campings. De oprichters Philippe en Céline Bossanne stellen een viertal leidende criteria vast waaraan hun campings moeten voldoen:

1) kleinschaligheid

2) veel ruimte tussen de accommodaties

3) ligging in een bosrijke of waterrijke omgeving

4) volledige integratie van de canvas tenten en houten accommodaties in de natuur.

Andere beleving online dan bij concurrentie
Er is meer waardoor Huttopia opvalt. De website is helemaal gemaakt voor de beleving op een smartphone of tablet. Soms hapert de site maar het laat de positie van kamperen met comfort in de natuur beleven in je huiskamer, inclusief veel foto’s en soms ook filmmateriaal. De beleving op de website voelt heel anders aan dan bij andere campings waarbij pagina’s vaak erg statisch overkomen.

Eigen winkel
Ook bijzonder is dat je Huttopia ook in Nederland kunt bezoeken. Wie echt wil kennismaken met het bedrijf kan naar de winkel in de Utrechtse Choorstraat nummer 8. Dat kennen we van andere campingsamenwerkingsverbanden niet.
Trefwoorden: kamperen, toerisme, reizen, accommodatie, inspiratie, positionering, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...