Geplaatst op: 27-03-2017

Inspirerende accommodaties bij Dieulefit

Inspirerende accommodaties bij Dieulefit
Voorkant van de Cahutte. Foto: Huttopia Pierrick Verny.

Frankrijk blijft met meer dan 1 miljoen Nederlandse kampeervakanties per jaar de ultieme kampeerbestemming voor ons land. Ook in Frankrijk verandert het aanbod bij de campings. De kleine maar innovatieve keten Huttopia timmert stevig aan de weg. Binnen dat samenwerkingsverband valt camping Dieulefit op met zijn veelzijdigheid aan accommodaties. De accommodatie Cahutte levert voor het vakgebied veel inspiratie op.

Fit met natuur
Huttopia zoekt duidelijk in zijn positionering de fit met de natuur op. Dankzij de lavendelvelden, wijngaarden, olijfboomgaarden, de bergen in het natuurgebied Vercors, velden vol zonnebloemen, watersporten op de rivier de Rhône en de stad Valence, is ook het departement Drôme in de Rhône-Alpes een populaire bestemming. Het is hier waar het paradepaardje van het Franse merk Huttopia ligt: camping Dieulefit, dat een oppervlakte van 19 hectare. Dit jaar geopend van 7 april tot en met 2 oktober.


3 accommodaties waarvan de Cahutte opvalt
Op camping Dieulefit kun je verschillende accommodaties geschikt van 2 tot 6 personen huren, waaronder een volledig houten Cabane huisje, een Canadienne tent op een houten vlonder en de romantische Bonaventure tent met comfortabel tweepersoonsbed.


Bijzonder zijn de 30m² grote Cahuttes – accommodaties met een houten frame en een dak van tentzeil. Beneden is een woonkamer met keuken, houtkachel, wc en douche en boven twee slaapkamers die via een trap in de woonkamer te bereiken zijn. Buiten op het terras een picknicktafel en een barbecue. Onlangs zagen we ook bij concurrenten de productontwikkeling van accommodaties naar twee lagen gaan. De Cahutte valt op door zijn voorzieningen maar ook door de plaatsing in het landschap.


Een aantal Cahuttes kijkt uit over het binnenmeer. Foto: R. Etienne.


Opvallend A-frame. Het tentdoek zorgt onder meer voor kampeerbeleving. Foto: Pierrick Verny.


Veel ruimte tussen de Cahuttes. Foto: R. Etienne


Klein detail maar groot verschil in de beleving: de kenmerkende lavendel vlakbij de Cahuttes. Foto: R. Etienne.


Fit met de natuur in activiteiten
Op de camping zijn verschillende faciliteiten, waaronder een bar, restaurant en kleine supermarkt. Zwemmen kan in een van de twee zwembaden - waarvan er een verwarmd is - of in een binnenmeertje. Dat valt weer samen met de sterke positionering die gericht is op het beleven van de natuur. De ruim verzorgde glampingaccommodaties laten zien dat Huttopia in de gaten heeft wat de Nederlandse markt wil: ontzorgen bij het camperen. Plus voldoende luxe tijdens het kamperen. Toch wil de gast ook volop die natuur beleven en dat is uitgewerkt in de activiteiten.


Van kasteel naar mountainbiken
Om de omgeving te verkennen kun je bij camping Dieulefit fietsen huren. Bezoek bijvoorbeeld Montélimar, bekend van het kasteel Adhémar en de zachte noga die hier nog op ambachtelijke wijze gemaakt wordt, of de dorpjes Le Poët-Laval, Montbrun-les-Bains en het op een heuvel gelegen La Garde-Adhémar dat het label "les plus beaux villages de France” draagt. Hou je meer van actie, ga dan canyoningen, klettersteigen of mountainbiken.


Huttopia sterk in positionering
Sinds haar oprichting in 1999 maakt het Franse campingmerk Huttopia een gestage groei door. Voor het kampeerseizoen 2017 staat het portfolio in Frankrijk op 29 campings. Op de bedrijven doet het denken aan het bekende Nederlandse voorbeeld dat een gelijksoortige positie neerzet: Kennemerduin Campings. De oprichters Philippe en Céline Bossanne stellen een viertal leidende criteria vast waaraan hun campings moeten voldoen:

1) kleinschaligheid

2) veel ruimte tussen de accommodaties

3) ligging in een bosrijke of waterrijke omgeving

4) volledige integratie van de canvas tenten en houten accommodaties in de natuur.

Andere beleving online dan bij concurrentie
Er is meer waardoor Huttopia opvalt. De website is helemaal gemaakt voor de beleving op een smartphone of tablet. Soms hapert de site maar het laat de positie van kamperen met comfort in de natuur beleven in je huiskamer, inclusief veel foto’s en soms ook filmmateriaal. De beleving op de website voelt heel anders aan dan bij andere campings waarbij pagina’s vaak erg statisch overkomen.

Eigen winkel
Ook bijzonder is dat je Huttopia ook in Nederland kunt bezoeken. Wie echt wil kennismaken met het bedrijf kan naar de winkel in de Utrechtse Choorstraat nummer 8. Dat kennen we van andere campingsamenwerkingsverbanden niet.
Trefwoorden: kamperen, toerisme, reizen, accommodatie, inspiratie, positionering, marketing

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...