Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd

Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd
Gisteren heeft Kees van Wijk, voorzitter van Gastvrij Nederland, uit handen van Hein van Oorschot, voorzitter van het college van bestuur van NHTV en voorzitter van CELTH, de Trendvisie 2017-2020 in ontvangst genomen. De overhandiging vond plaats bij de opening van het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd bij NHTV in Breda.


In deze visie schetsen CELTH en NRIT Media scenario's voor toerisme, recreatie en vrije tijd voor de komende drie jaar. Deze scenario's zijn in drie Trendpanels samen met de sector ontwikkeld. De Trendvisie wordt een integraal onderdeel van het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit najaar verschijnt. Door de toevoeging van een visie op de toekomst verwachten de samenstellers het rapport nog meer waarde voor de sector te kunnen geven.


Hein van Oorschot: Hulpmiddel voor het maken van strategische keuzes

"CELTH wil de branche op een strategisch niveau helpen om verder te komen in de ontwikkeling”, zei Hein van Oorschot bij de presentatie. "De ontwikkelingen brengen ons enerzijds in verwarring maar dwingen ons ook om innovatiever te zijn. Het hier gepresenteerde Trilemmamodel helpt ondernemers bij het maken van de juiste strategische keuze.”


Op weg naar een toekomstbestendige sector

In de Trendvisie worden bouwstenen aangedragen hoe de sector in deze onstuimige tijd met een groeiende onzekerheid veerkrachtiger en toekomstbestendiger kan worden.



Bij het maken van scenario’s is gebruik gemaakt van een trilemma driehoek waarin de interactie tussen drie drijvende krachten in de bedrijfsomgeving met elkaar in verband wordt gebracht. Dit model past goed bij de complexiteit waarbinnen de gastvrijheidsindustrie opereert. De drie meest bepalende krachten voor de branche:

  1. De ongrijpbare consument;
  2. De instabiele samenleving;
  3. De veranderingen in ICT en communicatie.

Elk van de die genoemde krachten wijst naar een ander doel. Deze doelen hoeven niet per sé met elkaar in lijn of synergetisch te zijn. Ze kunnen ook tegen elkaar inwerken. De kracht van de ongrijpbare consument vraagt inzicht in de klant. De instabiele samenleving om zekerheid en veiligheid bieden. En snelle veranderingen in informatietechnologie vraagt om effectief, veilig en klantvriendelijk gebruik van nieuwe technologie.


Drie scenario's

Langs de drie zijden van de driehoek staan scenario’s waarin steeds twee van de drie krachten (met het bijbehorende doel) domineren. De drie scenario's zijn:

  1. De digitale disruptie;
  2. De voorzichtige consument;
  3. Virtuele kwetsbaarheid.

Kees van Wijk: Pleidooi voor meer wetenschappelijk onderzoek

Kees van Wijk was erg te spreken over de wijze waarop CELTH als kenniscentrum van de sector acteert: "Met deze modellen proberen jullie een antwoord te geven op de vragen die leven in de sector door die van handen en voeten te voorzien. Dat lijkt mij een buitengewoon goede zaak.” Van Wijk vond verder dat de branche wetenschappelijk onderzoek veel meer moet stimuleren om zo beter onderbouwde keuzes te maken.


Trendvisie in Trendrapport 2017

Op het congres vond een afsluitende workshop met de sector plaats waar de implicaties van de scenario's voor de branche nader werden uitgewerkt. Het is de ambitie om jaarlijks met vertegenwoordigers van de toeristische sector en belanghebbende partijen in gesprek te gaan, met als doel de gesignaleerde trends en ontwikkelingen te interpreteren, dit te vertalen in scenario’s voor de daaropvolgende drie jaar, de bijbehorende gevolgen voor de sector in kaart te brengen. Elk jaar wordt dan de geactualiseerde Trendvisie in het Trendrapport gepresenteerd.

Trefwoorden: trends, toerisme, visie, scenario

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...