Trendvisie 2017-2020 gepresenteerd
In deze visie schetsen CELTH en NRIT Media scenario's voor toerisme, recreatie en vrije tijd voor de komende drie jaar. Deze scenario's zijn in drie Trendpanels samen met de sector ontwikkeld. De Trendvisie wordt een integraal onderdeel van het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat dit najaar verschijnt. Door de toevoeging van een visie op de toekomst verwachten de samenstellers het rapport nog meer waarde voor de sector te kunnen geven.
Hein van Oorschot: Hulpmiddel voor het maken van strategische keuzes
"CELTH wil de branche op een strategisch niveau helpen om verder te komen in de ontwikkeling”, zei Hein van Oorschot bij de presentatie. "De ontwikkelingen brengen ons enerzijds in verwarring maar dwingen ons ook om innovatiever te zijn. Het hier gepresenteerde Trilemmamodel helpt ondernemers bij het maken van de juiste strategische keuze.”
Op weg naar een toekomstbestendige sector
In de Trendvisie worden bouwstenen aangedragen hoe de sector in deze onstuimige tijd met een groeiende onzekerheid veerkrachtiger en toekomstbestendiger kan worden.
Bij het maken van scenario’s is gebruik gemaakt van een trilemma driehoek waarin de interactie tussen drie drijvende krachten in de bedrijfsomgeving met elkaar in verband wordt gebracht. Dit model past goed bij de complexiteit waarbinnen de gastvrijheidsindustrie opereert. De drie meest bepalende krachten voor de branche:
- De ongrijpbare consument;
- De instabiele samenleving;
- De veranderingen in ICT en communicatie.
Elk van de die genoemde krachten wijst naar een ander doel. Deze doelen hoeven niet per sé met elkaar in lijn of synergetisch te zijn. Ze kunnen ook tegen elkaar inwerken. De kracht van de ongrijpbare consument vraagt inzicht in de klant. De instabiele samenleving om zekerheid en veiligheid bieden. En snelle veranderingen in informatietechnologie vraagt om effectief, veilig en klantvriendelijk gebruik van nieuwe technologie.
Drie scenario's
Langs de drie zijden van de driehoek staan scenario’s waarin steeds twee van de drie krachten (met het bijbehorende doel) domineren. De drie scenario's zijn:
- De digitale disruptie;
- De voorzichtige consument;
- Virtuele kwetsbaarheid.
Kees van Wijk: Pleidooi voor meer wetenschappelijk onderzoek
Kees van Wijk was erg te spreken over de wijze waarop CELTH als kenniscentrum van de sector acteert: "Met deze modellen proberen jullie een antwoord te geven op de vragen die leven in de sector door die van handen en voeten te voorzien. Dat lijkt mij een buitengewoon goede zaak.” Van Wijk vond verder dat de branche wetenschappelijk onderzoek veel meer moet stimuleren om zo beter onderbouwde keuzes te maken.
Trendvisie in Trendrapport 2017
Op het congres vond een afsluitende workshop met de sector plaats waar de implicaties van de scenario's voor de branche nader werden uitgewerkt. Het is de ambitie om jaarlijks met vertegenwoordigers van de toeristische sector en belanghebbende partijen in gesprek te gaan, met als doel de gesignaleerde trends en ontwikkelingen te interpreteren, dit te vertalen in scenario’s voor de daaropvolgende drie jaar, de bijbehorende gevolgen voor de sector in kaart te brengen. Elk jaar wordt dan de geactualiseerde Trendvisie in het Trendrapport gepresenteerd.