Geplaatst op: 31-03-2017

Boete ACM voor Schiphol. Luchthaven had maatschappijen moeten consulteren

Boete ACM voor Schiphol. Luchthaven had maatschappijen moeten consulteren
Foto: Shutterstock, N. Bratslavsky

Schiphol had luchtvaartmaatschappijen op de juiste wijze moeten consulteren bij nieuwe voorwaarden voor het busvervoer van passagiers tussen bepaalde gates en het terminalgebouw. Schiphol heeft dit niet gedaan. De Autoriteit Consument & Markt legt Schiphol daarom een boete op van €25.000.

Henk Don, bestuurslid van deACM: ‘De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.’

Schiphol heeft in juni 2015 een nieuwe procedure geïntroduceerd om passagiers met de bus te vervoeren tussen bepaalde gates en het terminalgebouw. Voor de vaststelling van deze busafhandelingsprocedure is het nodig om de voorgeschreven consultatieprocedure te volgen. Het doel hiervan is om luchtvaartmaatschappijen zorgvuldig te betrekken bij de totstandkoming van de voorwaarden.

Schiphol heeft de voorgeschreven consultatieprocedure in dit geval niet doorlopen, terwijl de ACM haar eerder had gewezen op het belang daarvan.


Geen schade maar wel tegen de regels

Bij de keuze van een sanctie weegt de ACM verschillende factoren. In dit geval heeft de ACM meegewogen dat er geen schade is ontstaan, en de luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. Toch vindt de ACM de overtreding ernstig genoeg om op te treden, zeker omdat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.



Trefwoorden: luchtvaart, busvervoer, luchthaven, Schiphol

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.