Geplaatst op: 06-04-2017

Leisure groeit door vraag naar luxe

2% groei voorspelling bij accommodaties, 3% bij hotels

Leisure groeit door vraag naar luxe
Foto: Shutterstock, SpeedKingz
De leisure sector groeit goed door, mede door de stijgende vraag naar luxe. Dit menen de experts bij ABN AMRO op basis van de stijgende investeringen van met name attractieparken in vormen van verblijfsaccommodaties. Ook de toenemende vraag naar glamping ondersteunt deze ontwikkeling. Opvallend in het rapport van de bank is de berekening dat veel Duitse gasten kiezen voor verblijf via Airbnb. Een groei van 2% voor verblijfsrecreatie wordt verwacht. Voor de hotels staat het groeipercentage op 3%.

In 2016 waren er 106,6 miljoen overnachtingen bij toeristische accommodaties in Nederland. Vooral het toerisme uit het buitenland groeide sterk: in de laatste vier jaar met 34 procent. Voor 2017 verwachten we een groei van met 2,7 procent naar ruim 109 miljoen overnachtingen. Hierbij zijn de verblijven via Airbnb nog niet eens meegerekend. Wij verwachten dat de groei van het toerisme onder meer vanuit Duitsland komt, die overigens ook bij Airbnb-woningen behoorlijk goed vertegenwoordigd is. 


ABN AMRO verwacht voor 2017 een bezoekersgroei van 2 procent voor de verblijfsrecreatie (vakantieparken, campings en groepsaccomodaties). Voor hotels wordt een omzetgroei verwacht van 3 procent. 


Reisbranche profiteert fors

De reisbranche profiteert ook van de groei van het toerisme, en liet vorig jaar een omzetgroei zien van 8,7 procent. Daarbij groeiden de reisbemiddelaars hard, terwijl de reisorganisatiebureaus (touroperators) vorig jaar krompen. Voor de reisbranche is een goede vindbaarheid en profilering online (ook via mobiele websites) cruciaal: liefst 83% van de bestedingen aan vliegtickets en accommodaties (door Nederlanders) gaat inmiddels online.


Hotels en verblijfsrecreatie focussen meer op luxe

Binnen de Leisure-sector concurreren verschillende vormen van vrijetijdsbesteding met elkaar, zoals hotels, campings en vakantieparken, dierentuinen en pretparken. Er is sprake van een grotere focus op luxe, beleving en gemak voor de consument. Zo investeren attractieparken in nieuwe attracties en locaties om te overnachten. Campings schuiven op naar vakantieparken en bieden luxe onderkomens op het kampeerterrein. Vakantieparken schuiven op hun beurt op richting hotels en bieden meer gemak, zoals flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservices of kinderoppas. Hotels investeren in service en voegen welness- en vergaderfaciliteiten toe. ABN AMRO verwacht dat deze verschuiving in 2017 doorzet, maar ziet tevens kansen voor bijvoorbeeld hotelketens die zich juist op gemak en een lage prijs richten.


CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...