Geplaatst op: 10-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites
Bron: Shutterstock
Er is meer concurrentie en meer keuze voor consumenten op online hotel boekingssites. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met 9 andere mededingingsautoriteiten in Europa en de Europese Commissie.


Booking.com en Expedia hebben in 2014 hun voorwaarden voor de aangesloten hotels versoepeld onder druk van enkele autoriteiten. Gezamenlijk hebben zij de effecten van deze maatregel onderzocht, de ACM die in Nederland.


Europees onderzoek

Uit het Europese onderzoek blijkt ook dat bijna 50% van de onderzochte hotels (in Nederland 40%) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten. Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM: "Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.”


Wat was het probleem?

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen. Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen. Dit betekent minder keuze en hogere prijzen voor consumenten.


Hoe is dit opgelost?

Onder druk van enkele Europese mededingingsautoriteiten hebben Booking.com en Expedia in 2014 hun voorwaarden versoepeld. Het hotel mag geen lagere prijs vragen voor zijn hotelkamer op zijn eigen website. Dit is om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van het platform. Maar het mag wel op een andere boekingssite met een lagere prijs adverteren. Zo ontstaat er concurrentie tussen de verschillende boekingssites. De hotels kunnen hiermee een scherper prijsbeleid voeren. Daar profiteren consumenten van.


Betrokkenheid ACM

De ACM was voorstander van de gecoördineerde Europese aanpak van de boekingssites om de concurrentie tussen de verschillende sites te vergroten. Uit het onderzoek naar de effecten van de maatregel blijkt nu dat deze aanpak inderdaad heeft geleid tot meer concurrentie en dus meer keuze voor consumenten.


Wat doet de ACM verder?

De ACM heeft de online consument hoog op de agenda staan. De ACM kijkt daarbij ook naar online platforms, zoals hotelboekingssites maar ook sites voor maaltijdbezorging zoals Thuisbezorgd. De ACM kijkt naar het gemak dat deze platforms bieden, de positie die zij innemen en de voorwaarden die zij stellen aan de aangesloten partijen. In deze dynamische markten moeten alle partijen kansen krijgen, waardoor er voldoende keuzemogelijkheden zijn voor consumenten en bedrijven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms, regelgeving

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...