Geplaatst op: 10-04-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites

Ingrijpen van ACM en Europese collega' s leidt tot gevarieerder aanbod op hotelboekingssites
Bron: Shutterstock
Er is meer concurrentie en meer keuze voor consumenten op online hotel boekingssites. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met 9 andere mededingingsautoriteiten in Europa en de Europese Commissie.


Booking.com en Expedia hebben in 2014 hun voorwaarden voor de aangesloten hotels versoepeld onder druk van enkele autoriteiten. Gezamenlijk hebben zij de effecten van deze maatregel onderzocht, de ACM die in Nederland.


Europees onderzoek

Uit het Europese onderzoek blijkt ook dat bijna 50% van de onderzochte hotels (in Nederland 40%) niet wist dat de voorwaarden van de hotelboekingssites versoepeld waren. Zij hebben dus de ruimte die zij hebben gekregen (nog) niet goed kunnen benutten. Michiel Denkers, directeur Mededinging van de ACM: "Door de versoepelde voorwaarden van de boekingssites kunnen hotels meer variëren in hun prijsbeleid. Hierdoor ontstaat er meer concurrentie tussen de verschillende platforms. Consumenten hebben ruimere keuze. Wij roepen de hotels op deze ruimte te benutten.”


Wat was het probleem?

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op het platform altijd de laagste was. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen. Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen. Dit betekent minder keuze en hogere prijzen voor consumenten.


Hoe is dit opgelost?

Onder druk van enkele Europese mededingingsautoriteiten hebben Booking.com en Expedia in 2014 hun voorwaarden versoepeld. Het hotel mag geen lagere prijs vragen voor zijn hotelkamer op zijn eigen website. Dit is om te voorkomen dat een hotel gratis meelift op de inspanningen van het platform. Maar het mag wel op een andere boekingssite met een lagere prijs adverteren. Zo ontstaat er concurrentie tussen de verschillende boekingssites. De hotels kunnen hiermee een scherper prijsbeleid voeren. Daar profiteren consumenten van.


Betrokkenheid ACM

De ACM was voorstander van de gecoördineerde Europese aanpak van de boekingssites om de concurrentie tussen de verschillende sites te vergroten. Uit het onderzoek naar de effecten van de maatregel blijkt nu dat deze aanpak inderdaad heeft geleid tot meer concurrentie en dus meer keuze voor consumenten.


Wat doet de ACM verder?

De ACM heeft de online consument hoog op de agenda staan. De ACM kijkt daarbij ook naar online platforms, zoals hotelboekingssites maar ook sites voor maaltijdbezorging zoals Thuisbezorgd. De ACM kijkt naar het gemak dat deze platforms bieden, de positie die zij innemen en de voorwaarden die zij stellen aan de aangesloten partijen. In deze dynamische markten moeten alle partijen kansen krijgen, waardoor er voldoende keuzemogelijkheden zijn voor consumenten en bedrijven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms, regelgeving

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.