Reissector hoopt op groei last minute boekingen Turkije

Foto: TRAVel Media
De delegatie bestond uit Arjan Kers (general manager TUI Nederland), Steven van der Heijden (CEO van Corendon), Carola Hoekstra (general manager Thomas Cook), Gert de Caluwe (CEO van Sundio), Frank Oostdam (directeur ANVR) en uitgever/initiatiefnemer Tom van Apeldoorn van TRAVel Media. In Turkije hadden zij een ontmoeting met de top van de lokale politiek, onder wie de gouverneur van de regio Antalya, de hotelassociatie en hoteliers.
-40%
De boekingen voor Turkije lopen momenteel circa 40 procent achter op vorig jaar, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ANVR. Nadat vorig jaar het aspect veiligheid een grote rol speelde bij de achterblijvende vraag, is het dit jaar vooral de politieke onrust die ervoor zorgt dat er minder vakanties naar Turkije worden verkocht.
Uniek: zitten Spanje en Griekenland deze zomer vol?
"Wij verwachten komende zomer een last-minute boom in de vraag naar Turkije, zeker als Spanje en Griekenland straks vol zitten. Dan gaan vakantiegangers zichzelf zeker de vraag stellen: waarom gaan we niet naar Turkije?”, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. "De prijs-kwaliteitverhouding van vakanties naar Turkije is enorm goed. Bovendien is de klanttevredenheid van vakanties naar Turkije erg groot. Die is het hoogste van alle vakantielanden rond de Middellandse Zee.”
Steven van der Heijden: "Herstel van vertrouwen”
Ook Steven van der Heijden, CEO van marktleider Corendon: "We hebben te maken met een unieke geo-politieke situatie, zeker als je kijkt naar de verhouding van Turkije met Nederland en Duitsland. Dat had niemand kunnen voorspellen. De vraag naar Turkije zal weer herstellen, al zal dat langzaam zijn, zeker ook omdat we te maken hebben met herstel van vertrouwen.”
Volgens Carola Hoekstra, general manager van Thomas Cook, handhaven Turkse hoteliers hun kwaliteitsniveau, ondanks de afgenomen vraag. "Dat betekent dat je nog steeds een scherp geprijsde all-inclusive vakantie kunt boeken met alles erop en eraan. De Turkse hoteliers blijven investeren en dat is een teken dat het ook bij hen om de lange termijn gaat.”
Gert de Caluwe, CEO van Sundio, kijkt eveneens naar de langere termijn. "Ik heb niet de illusie dat we van de ene op de andere dag de wereld kunnen veranderen, zoiets heeft tijd nodig. Er zal deze zomer een sterke last-minute vraag zijn. Ik vind het goed dat we de afgelopen dagen onze sympathie met Turkse partners hebben kunnen betuigen.”