Amsterdam Crime Experience verwacht honderdduizenden bezoekers
De Amsterdam Crime Experience speelt in op de groeiende belangstelling voor misdaad, opsporing en forensische wetenschap. In de experience kunnen bezoekers interactief hun eigen vaardigheden en talenten testen.
Het concept
De experience bestaat uit meer dan 15 interactieve ruimtes waar vrijwel alle aspecten van misdaad en opsporing aan de orde komen. Men kan zelf forensisch onderzoek doen op een plaats delict, een teamgenoot met een leugendetector verhoren, de nieuwste afluistertechnieken toepassen, een compositietekening van een verdachte maken, schietvaardigheid testen etc. Alle opgedane vaardigheden kunnen vervolgens worden toegepast in één van de twee Crime Scene Rooms, waar de bezoeker binnen een bepaalde tijd een misdrijf moet zien op te lossen.
Misdaadverslaggever Peter R. de Vries: "Misdaad is een populair thema, de kijkcijfers van de vele true crime series en de brede aandacht voor misdaad in de media bewijzen dat. Een interactieve experience waar je spelenderwijs kunt leren hoe misdaad wordt onderzocht sluit hier perfect bij aan. De Amsterdam Crime Experience is een ‘wereldprimeur’ en in feite overal toepasbaar’."
Trailer Amsterdam Crime Experience from tinker imagineers on Vimeo.
Gouden tips
Peter R. de Vries voorziet de bezoekers tijdens de opdrachten van cruciale informatie en ‘gouden tips’ via interactieve beeldschermen. Voor echte ‘speurneuzen’ is er ook extra, verdiepende informatie via dit systeem op te vragen. Aan de hand van alle scores in de interactieve ruimtes berekent het systeem tenslotte een persoonlijke profiel. Is de bezoeker een rechtgeaarde crimefighter of heeft hij eerder het profiel van een geraffineerde crimineel? Iedereen krijgt na afloop zijn/haar score zwart op wit in een bijzonder misdaadrapport. Uiteraard zijn er ook vele bijzondere social sharing gelegenheden, zoals een ‘mugshot’ en een ‘police line-up’.
Initiatiefnemer Jasper van der Schalie: "Vanuit mijn jarenlange fascinatie voor misdaad heb ik samen met Peter R. de Vries en adviesbureau Tinker dit plan ontwikkeld. De Amsterdam Crime Experience wordt state of the art, mede omdat we het maken met de toppers van hun vakgebied.”
Facts & Figures
De Experience zal rond de 1.500m2 beslaan op een centrale plek in de hoofdstad, inclusief horeca en een shop en is 7 dagen per week geopend. De exacte omvang van de experience wordt bepaald door de grootte van de investeringen in dit miljoenenproject. De Amsterdam Crime Experience wordt in beginsel tweetalig, op termijn meertalig. De minimum leeftijd is 12 jaar.
Over de initiatiefnemers
Na een studie communicatiewetenschap heeft Van der Schalie vanaf 1996 in de reclame gewerkt voor grote merken als Amstel Bier, KPN en Procter & Gamble. Tien jaar later stapt hij over naar de televisiewereld en is hij betrokken bij de oprichting van Omroep MAX. Met zijn eigen TV bedrijf Stepping Stone maakt hij nu programma’s voor commerciële zenders en publieke omroepen.
Peter R. de Vries is een icoon als het om misdaad gaat. Hij is niet alleen medeoprichter, maar ook de digitale gids van het museum: op diverse plekken geeft hij toelichting via interactieve schermen. Ook komen veel van de zaken die hij heeft behandeld aan bod in de algemene ruimtes.
Tinker is het grootste bureau voor creatieve consultancy en belevingscommunicatie in Nederland. Zij brengen ideeën tot leven door middel van tentoonstellingen, evenementen, paviljoens en multimediale theaters. Ze doen zowel research, projectontwikkeling, ontwerp als productie. Tinker bestaat sinds 1991, telt zo’n 40 medewerkers en ontwerpt musea en experiences in Nederland en buitenland.