Amsterdam geeft nieuwe rondvaartvergunning nog niet uit
![Amsterdam geeft nieuwe rondvaartvergunning nog niet uit](images/20170503_180630.jpg)
De gemeente Amsterdam moest onder druk van het Europese Hof van Justitie de rondvaartmarkt ook voor nieuwe toetreders toegankelijk maken. Alle rondvaartbedrijven moeten voor hun boten nieuwe vergunningen aanvragen die vanaf 2020 gaan gelden. Voor rondvaartboten onder de 14 meter en alle boten buiten het centrum wordt de markt vrijgegeven.
Heel veel aanvragen, beperkt aantal vergunningen
De gemeente Amsterdam verdeelt 60 vergunningen in de categorie Gezichtsbepalende Uitstraling (217 aanvragen) en 75 voor de Reguliere Rondvaart (339 aanvragen). De gemeente sprak eerder van een succes omdat 1 op de 3 vergunningen aan nieuwe toetreders is toegewezen. Verder zijn alle rondvaartboten in het centrum vanaf 2020 elektrisch. Omdat er veel meer aanvragen waren die gelijk scoorden, is er geloot.
Schepen aan stromannen verkocht
In de categorie beeldbepalende boten worden per rederij maximaal 12 vergunningen verleend. Volgens de branchevereniging van kleine rederijen hebben grote rederijen als Kooij en Canal Company hun boten via andere bv’s laten meedingen waardoor 45 van de 60 boten in de categorie beeldbepalende boten van Kooij of Canal Company zijn. Rederij Kooij laat in een algemene verklaring weten dat het bedrijf zich niet herkent in het verhaal van stroman bv’s en een deel van haar vloot te hebben verkocht.
Politiek ook ontevreden
In de Amsterdamse politiek is de verbazing groot. "Dit hebben we nooit zo gewild'', zegt de SP tegen Het Parool en ook coalitiepartner D66 is niet erg gelukkig met de gang van zaken. Het is daarnaast opmerkelijk dat in 2015 met gemeentesubsidie veel rondvaartboten elektrisch zijn gemaakt maar geen enkele van deze boten een vergunning heeft gekregen. Diverse boten die een vergunning hebben gekregen moeten nog worden omgebouwd.
Identieke schepen verschillend beoordeeld
Als klap op de vuurpijl bleek dat dat twee identieke boten een totaal andere beoordeling kregen. Volgens de gemeente heeft één van die boten door een fout van Waternet een te hoge beoordeling gekregen. Dat maakte uiteindelijk niets uit want ook het te hoog beoordeelde schip viel buiten de prijzen. Omdat in deze categorie beeldkwaliteit zwaar meetelt, is er veel kritiek op de manier waarop de schepen zijn beoordeeld, namelijk vanaf een tekening met schaal 1 op 100.
Tot 14 meter vrij
Amsterdam heeft per 1 februari dit jaar de markt voor rondvaartboten onder de 14 meter vrijgegeven. Dit betekent dat als aan de vereisten wordt voldaan, zoals een elektrische motor, de welstandseisen en het hebben van een ligplaats, een vergunning kan worden aangevraagd om commercieel te varen in Amsterdam. Ook op dat beleid is kritiek omdat met veel kleine schepen de drukte in de grachten alleen maar zal toenemen. Reders met boten groter dan 14 meter kunnen nog wel vergunningen aanvragen om commercieel te varen in het gebied buiten het centrum.