Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren

Een overgrote meerderheid (78%) van de Nederlanders vindt Terschelling een aantrekkelijke vakantiebestemming en bijna de helft van alle Nederlanders is al eens op het eiland geweest. Van alle bezoekers is tweederde gemotiveerd om het eiland nogmaals te bezoeken. De meeste bezoekers komen uit de noordelijke provincies. Bezoekers vinden het eiland gastvrij, gezellig, authentiek en kleinschalig.
Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 2.000 Nederlandse respondenten van 13 jaar en ouder dat in opdracht van VVV Terschelling is uitgevoerd door Right Marktonderzoek uit Zwolle. Naast een al eerder uitgevoerd ‘Leefstijlonderzoek’ en de ‘Veerboot-enquête’ onder bestaande gasten, is hiermee essentiële informatie voor de Marketing en Promotie voor Terschelling verkregen.
Wie bezoeken Terschelling?
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 46% van alle Nederlanders is wel eens op het eiland geweest. Daarvan bezocht bijna de helft Terschelling voor het eerst tijdens zijn of haar jeugd. Twee derde van diegenen die met het eiland al eerder kennis hebben gemaakt is geïnteresseerd in herhalingsbezoek.
Het bezoek vanuit de noordelijke provincies ligt traditiegetrouw met ruim 50% het hoogst. Van alle Friezen bezochten 78% het eiland wel eens, gevolgd door de Groningers met 60% en Noord-Holland met 53%. Hierbij moet meegewogen worden dat de absolute aantallen van de bevolking in Noord Holland en bijvoorbeeld Friesland verschillen, waardoor percentages niet altijd overeen komen met de hoeveelheid van bezoekers.
Hoe bekend is Terschelling al toeristische bestemming?
De spontane bekendheid van Terschelling als vakantiebestemming – hoeveel respondenten noemt het eiland hierbij het eerst – valt met 6% van de Nederlanders ogenschijnlijk tegen. In vergelijking scoort Terschelling daarmee echter hetzelfde als Ameland en zelfs beter dan Vlieland en Schiermonnikoog. Texel is met 17% koploper. Na enige hulp kent nagenoeg iedereen Terschelling wel.
Wat is aantrekkelijk aan Terschelling?
58% van de respondenten geeft aan, Terschelling met name voor een kort verblijf - een weekend of midweek - aantrekkelijk te vinden. De aantrekkingskracht voor een langere vakantie slinkt naar 32%.
De lange reistijd, het klimaat en de kleinschaligheid vinden de respondenten minder aantrekkelijk aan Terschelling. Ook denkt men, dat het eiland ‘saai’ is.
Beeld van Terschelling
Welke beelden komen bij de Nederlanders spontaan op, als men aan Terschelling denkt? ‘Strand’, ‘eiland’, ‘zee’, ‘rust’ en ‘natuur’ zijn veruit de meest genoemde associaties. Dat komt geheel overeen met het beeld dat men in grote lijnen van alle Waddeneilanden heeft. Als werkelijk onderscheidende associaties voor Terschelling worden de vuurtoren Brandaris, Oerol en Hessel genoemd.
Wie Terschelling wel eens heeft bezocht karakteriseert het eiland als ‘gastvrij’, ‘gezellig’, ‘authentiek’ en ‘kleinschalig’. Meer specifiek wordt genoemd ‘ongerept’, ‘eigenzinnig’ en ‘veelzijdig’. Fietsen en wandelen zijn de meest ondernomen activiteiten.
Wat gaat Terschelling doen met het onderzoek?
Alle onderzoekgegevens zullen in de komende tijd door de VVV en haar stakeholders worden gebruikt om de ‘Branding-’ en de ‘Marketing en Promotiestrategie’ te verfijnen. Nadat alle financiële en organisatorische implicaties hiervan rond zijn, wordt ernaar gestreefd om per Januari volgend jaar de structurele uitvoering plaats te laten vinden. Ondertussen worden de uitkomsten voor diverse tussentijdse acties gebruikt.