Advies Kunstraad: Amsterdam moet culturele voorzieningen spreiden en Fairbnb introduceren
De Amsterdamse Kunstraad heeft het probleem van de drukte in de stad bekeken met de blik van de kunsthistoricus, de kunstenaar en de stedenbouwkundige en adviseert de stad kennis en ideeën uit de culturele sector een voorname rol te geven in de planvorming.
Wat voor een stad wil Amsterdam zijn?
Volgens de Kunstraad is de belangrijkste vraag welke stad wil Amsterdam zijn maar wordt het imago van Amsterdam nu nog te veel bepaald door de historische binnenstad. Een ‘emancipatie van de periferie’, die Rijksbouwmeester Floris Alkemade bepleit, is volgens de raad noodzakelijk. De Kunstraad ziet Amsterdam als een en creatieve stad, een slimme stad, een tolerante en vooruitstrevende stad, een groene en duurzame stad, een inclusieve stad voor alle Amsterdammers.
Nieuwe culturele instellingen in de periferie
In 21 aanbevelingen levert de kunstraad een bijdrage aan het denken over oplossingen. Opvallende suggesties zijn de bouw van een Museum for Dutch Design op de Zuidas, een nieuw Theater de Meervaart midden in de Sloterplas en de renovatie van het Bostheater in het Amsterdamse bos. De kunstraad is bovendien een enthousiast pleitbezorger van het initiatief dat Waag Society heeft genomen tot oprichting van een FairBnB en bepleit de aanstelling van een Stadsbouwmeester om de esthetische randvoorwaarden voor de stadsuitbreiding te bewaken.
Van AirBnB naar FairBnB
De Kunstraad stelt voor Airbnb te ontmoedigen of te verbieden in de binnenstad en Fairbnb te stimuleren (waar nodig met startfinanciering en marketing). Net als andere aantrekkelijke steden loopt Amsterdam het risico slachtoffer te worden van internetbusinessmodellen die waarde onttrekken aan lokale economieën (extractions), terwijl een stad baat heeft bij coöperatieve modellen zoals de Engelse commons. FairBnB biedt dezelfde service aan huiseigenaren als AirBnB met dit verschil dat de winst die de website op de bemiddeling maakt, terugvloeit in een fonds dat bestemd is om de buurt waar de verhuring plaatsvindt te verbeteren. De regel voor toegestane verhuur van maximaal 60 dagen aan niet meer dan 4 personen blijft gewoon van kracht, evenals de handhaving.
Centrum autovrij
De raad stelt voor met een slim circulatieplan de stad autovrij te maken. Maak alleen een uitzondering voor bestemmingsverkeer en elektrische taxi’s. In tegenstelling tot Amerikaanse steden zijn de Nederlandse binnensteden niet ontworpen voor auto’s. De introductie van zelfrijdende (deel)auto’s kan voor een verlichting zorgen doordat er aanzienlijk minder parkeerruimte nodig is. Een nadeel is echter dat de stad sensoren en oplaadmechanismen moet aanbrengen en daarmee alsnog een car centered city wordt. Goederenvervoer in de binnenstad kan net als vroeger grotendeels over het water plaatsvinden. Tegelijkertijd moeten mooie fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd en deelfietsen gestimuleerd.
Cultuur wil deel van de toeristenbelasting
De Kunstraad wil een fixed percentage van de toeristenbelasting voor cultuur bestemmen. Meer dan tachtig procent van de bezoekers geniet van het museale aanbod van de stad. Laat de podiumkunsten mee profiteren van de toename van de bezoekers door ook de middelgrote theaters van de stad (zoals Frascati, Theater Bellevue en De Kleine Komedie) in staat te stellen een Engelse boventiteling bij sommige voorstellingen te maken.
Aangeboden aan wethouder
Op 10 mei 2017 werd het advies gepresenteerd en overhandigd aan wethouder Kajsa Ollongren, portefeuillehouder Kunst & Cultuur en Economie en verantwoordelijk voor het thema Stad in Balans. Het advies is hier te lezen.
Trefwoorden: cultuur, drukte, amsterdam, negatieve effecten, spreiding, beleid