Geplaatst op: 12-05-2017
Auteur: Klaas van Erp
Publicatie: Recreatie & Toerisme april 2017

Bekend maken verkoop stevig pr-instrument

Bekend maken verkoop stevig pr-instrument
Ben’s Dream De Rimboe. Foto: Maas

In de ruim 35 jaar dat Maas Recreatie Bedrijfsmakelaardij bestaat, hebben we ervaren dat het verkopen van recreatiebedrijven erg conjunctuurgevoelig is. In mijn twee vorige artikelen heb ik geschreven over de populariteit van de kust bij zowel de recreant als bij kopers van recreatiebedrijven. Inmiddels constateren wij dat het binnenland ook weer interessant is voor kopers van recreatiebedrijven.


Recent zijn wij gestart met de verkoop van Ben’s Dream De Rimboe en Ben’s Dream de Woeste Hoogte (samen circa 17,5 hectare). De recreatieparken zijn naast elkaar gelegen aan de Krimweg bij Hoenderloo, in een prachtig bosgebied. De bedrijven worden geleid door het ondernemersechtpaar Ben en Mia Oppelaar. Een zeer betrokken ondernemersechtpaar dat hun dromen op de Rimboe en de Woeste Hoogte heeft weten te verwezenlijken. In 1994 hebben Ben en Mia de Rimboe overgenomen en in 2008 een naastgelegen uitbreiding. In 2013 hebben ze het naastgelegen de Woeste Hoogte aangekocht.




Hartverwarmende reacties

In verband met gezondheidsredenen van Ben, hebben ze met pijn in hun hart besloten om tot verkoop over te gaan, zodat de verdere mogelijkheden door een nieuwe eigenaar kunnen worden ingevuld. Dit hebben zij bekend gemaakt aan hun personeel, de gasten en diverse relaties. De reacties waren hartverwarmend! Maar met deze bekendmaking is ook de "tamtam” in recreatieland aan het werk gezet. Er zijn in een kort tijdsbestek vele reacties gekomen van partijen die hebben vernomen dat de Ben’s Dreams te koop staan en die geïnteresseerd zijn om de recreatieparken over te nemen.


Bekendmaking werkt positief

Meestal worden verkopen van recreatiebedrijven stil gehouden. Men is vaak erg sceptisch om de verkoop openbaar te maken, omdat men bang is dat personeel en gasten weglopen. Hier zie je echter dat bekendmaking positief kan uitpakken. Ten eerste dat de openheid door de gasten en het personeel zeer op prijs wordt gesteld en ten tweede het bereik van een grote groep kopers. Twee vliegen in één klap! Inmiddels worden er al verkoopgesprekken gevoerd met een relatie van Ben en Mia.


Het is goed te constateren dat het binnenland en specifiek de Veluwe weer in trek is bij kopers van recreatieparken en dat het openbaar maken van een verkoop van een recreatiepark niet altijd nadelig hoeft te zijn!
Link: http://www.maasrbm.nl
Trefwoorden: toerisme, accommodatie, verkoop

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...