Themajaar Mondriaan tot Dutch Design volop in straatbeeld Utrecht en Amersfoort
Ondernemers
in Utrecht en Amersfoort haken volop in op het themajaar Mondriaan to Dutch
Design. In de binnensteden hebben al meer dan 250 winkeliers hun etalages
gedecoreerd met tape en stickers in de kenmerkende primaire
kleuren, hotels hebben themakamers ingericht en speciale arrangementen
ontwikkeld en andere ondernemers hebben zich laten inspireren bij de
ontwikkeling van nieuwe producten.
Voor de viering van het landelijke themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’ zijn er tal van initiatieven genomen door ondernemers om aan te haken bij 100 jaar De Stijl. In zowel Utrecht als Amersfoort zijn er diverse producten ‘in stijl’ te koop en zijn de primaire kleuren, welke het ‘gezicht’ zijn van de kunstenaarsbeweging, op diverse plekken in de binnensteden zichtbaar.
Horeca haakt aan
In Utrecht krijgen hotelgasten bij Grand Hotel Karel V een De Stijl goodiebag en brouwt brouwerij De Leckere een speciaalbiertje met een De Stijl etiket. Actual Bike Wear ontwierp een Mondriaan tot Dutch Design wielrenshirt en FREEM bikes & coffee bracht een opvallende fiets op de markt, geïnspireerd op het landelijke campagnebeeld van Mondriaan tot Dutch Design. Ook diverse makers van Utrecht Made hebben producten ontwikkeld geïnspireerd op De Stijl.
Activiteiten en producten ontwikkeld
Ondernemers en instellingen haken volop aan bij het themajaar, initiëren diverse activiteiten en ontwikkelen producten. In Amersfoort heeft Hotel De Tabaksplant een speciale Mondriaan kamer ingericht en ontvangen gasten een Mondriaan goodiebag, de Ernst Sillem Hoeve biedt speciale Mondriaanarrangementen aan en De Mariënhof heeft heel subtiel de Mariënhof letters in de tuin in Mondriaanstijl gegoten. Het bedrijf Onstuimig op de Varkensmarkt gaf de zonwering van hun kantoorpand een Mondriaan tot Dutch Design look en bij Zandfoort aan de Eem siert een groot Mondriaan luifel het terras. De Sminkgroep bracht een groot doek aan op hun loods aan de Eem dat verwijst naar het themajaar.
Etalages in stijl
Ruim 250 winkeliers in de binnensteden van Utrecht en Amersfoort hebben inmiddels hun etalages en winkelruiten gedecoreerd met tape en stickers in kenmerkende primaire kleuren en vormen. Het beplakken van de etalages was een geslaagd initiatief van Stichting Utrecht Marketing en Centrum Management Utrecht in samenwerking met de ondernemers uit de verschillende kwartieren in de stad. In Amersfoort is het decoreren van de etalages tot stand gekomen dankzij Citymarketing Amersfoort en Platform Economie Binnenstad. In beide steden leverde het initiatief veel positieve reacties bij ondernemers en passanten op.
Over het themajaar
Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is tot stand gekomen dankzij een samenwerking van NBTC met diverse steden en regio’s door het hele land. Utrecht & Amersfoort hebben hierin de krachten gebundeld en bieden gezamenlijk een uitgebreid programma aan. Voor het programma van alle deelnemende steden: mondriaantotdutchdesign.nl. Het complete programma van Utrecht en Amersfoort is te vinden op www.destijlutrechtamersfoort.nl.