Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design volop in straatbeeld Utrecht en Amersfoort

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design volop in straatbeeld Utrecht en Amersfoort

Ondernemers in Utrecht en Amersfoort haken volop in op het themajaar Mondriaan to Dutch Design. In de binnensteden hebben al meer dan 250 winkeliers hun etalages gedecoreerd met tape en stickers in de kenmerkende primaire kleuren, hotels hebben themakamers ingericht en speciale arrangementen ontwikkeld en andere ondernemers hebben zich laten inspireren bij de ontwikkeling van nieuwe producten.


Voor de viering van het landelijke themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’ zijn er tal van initiatieven genomen door ondernemers om aan te haken bij 100 jaar De Stijl. In zowel Utrecht als Amersfoort zijn er diverse producten ‘in stijl’ te koop en zijn de primaire kleuren, welke het ‘gezicht’ zijn van de kunstenaarsbeweging, op diverse plekken in de binnensteden zichtbaar.


Horeca haakt aan

In Utrecht krijgen hotelgasten bij Grand Hotel Karel V een De Stijl goodiebag en brouwt brouwerij De Leckere een speciaalbiertje met een De Stijl etiket. Actual Bike Wear ontwierp een Mondriaan tot Dutch Design wielrenshirt en FREEM bikes & coffee bracht een opvallende fiets op de markt, geïnspireerd op het landelijke campagnebeeld van Mondriaan tot Dutch Design. Ook diverse makers van Utrecht Made hebben producten ontwikkeld geïnspireerd op De Stijl.


Activiteiten en producten ontwikkeld

Ondernemers en instellingen haken volop aan bij het themajaar, initiëren diverse activiteiten en ontwikkelen producten. In Amersfoort heeft Hotel De Tabaksplant een speciale Mondriaan kamer ingericht en ontvangen gasten een Mondriaan goodiebag, de Ernst Sillem Hoeve biedt speciale Mondriaanarrangementen aan en De Mariënhof heeft heel subtiel de Mariënhof letters in de tuin in Mondriaanstijl gegoten. Het bedrijf Onstuimig op de Varkensmarkt gaf de zonwering van hun kantoorpand een Mondriaan tot Dutch Design look en bij Zandfoort aan de Eem siert een groot Mondriaan luifel het terras. De Sminkgroep bracht een groot doek aan op hun loods aan de Eem dat verwijst naar het themajaar.


Etalages in stijl

Ruim 250 winkeliers in de binnensteden van Utrecht en Amersfoort hebben inmiddels hun etalages en winkelruiten gedecoreerd met tape en stickers in kenmerkende primaire kleuren en vormen. Het beplakken van de etalages was een geslaagd initiatief van Stichting Utrecht Marketing en Centrum Management Utrecht in samenwerking met de ondernemers uit de verschillende kwartieren in de stad. In Amersfoort is het decoreren van de etalages tot stand gekomen dankzij Citymarketing Amersfoort en Platform Economie Binnenstad. In beide steden leverde het initiatief veel positieve reacties bij ondernemers en passanten op.


Over het themajaar

Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is tot stand gekomen dankzij een samenwerking van NBTC met diverse steden en regio’s door het hele land. Utrecht & Amersfoort hebben hierin de krachten gebundeld en bieden gezamenlijk een uitgebreid programma aan. Voor het programma van alle deelnemende steden: mondriaantotdutchdesign.nl. Het complete programma van Utrecht en Amersfoort is te vinden op www.destijlutrechtamersfoort.nl.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, themajaren, utrecht

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.